اخبار ورزشی

دستیابی به ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تا پایان دولت سیزدهم

دستیابی به ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تا پایان دولت
سیزدهم
محرابیان، وزیر نیرو در نمایشگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: کشور ما در حال رشد است . پایه و اساس رشد هر کشوری موضوع تامین انرژی پایدار است. ما باید در تامین برق برای مصارف مختلف، گامی محکم برداریم. برنامه‌ای که اکنون در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، حول دو محور است که می توان اول توسعه صنعت در بخش‌های مختلف و همچنین  محور دوم را مدیریت مصرف و بهینه سازی مصرف مطرح کرد.
وزیر نیرو گفت: در موضوع توسعه، هم در نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر برنامه ریزی شده و با توجه به روش‌های مختلف تامین مالی این مسیر را طی می‌کنیم. به طور دقیق‌تر امروز میدانیم طی سه سال آینده چه نیروگاهی و درچه زمانبدی به بهره‌برداری خواهد رسید.
محرابیان می‌گوید: طی برنامه ریزی ما برای ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه برنامه ریزی شده و برنامه سال اول در موعد مقرر به بهره‌برداری رسید و از مجموع نیروگاه ها، تنها ۴ نیروگاه باقیمانده که در طی روز‌های آینده سنکرون خواهد شد و وارد شبکه می‌شود. حدود ۳۰ واحد تولیدی جدید در نیروگاه‌های بزرگ مقیاس طی سال گذشته به بهره‌برداری رسید و با ۴ نیروگاه مذکور که در مراحل پایانی است، قول ۶ هزار مگاواتی ما تکمیل خواهد شد. برای سال دوم گام مهمی برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم به قول ۳۵ هزار مگاوات جامه عمل بپوشانیم.
بخش خصوصی در انرژی تجدید پذیر نقش محوری دارد
محرابیان با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای ۱۰ هزارمگاوات انرژی تجدید پذیر گفت: برنامه‌ها در حال پیشروی است، اما ضرورت دارد در موضوع زیرساخت کمی سرعت داشته باشیم. شرکت‌های خصوصی محور اصلی در بخش تجدیدپذیر هستند و در این زمینه نقش دولت بیشتر به شکل حمایتی است.
وزیر نیرو اهمیت و ویژگی‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر ا متذکر شد و گفت: نیروگاه تجدید پذیر از نظر محیط زیست بهترین شرایط را دارد و در مقایسه با نیروگاه حرارتی و بخار مصرف آبی ندارد که با توجه به اقلیم کشور ما که محدودیت آب داریم بسیار مهم است. سومین ویژگی هم اقتصادی بودن این نیروگاه‌ها است.
محرابیان اعلام کرد که حمایت از انرژی تجدیدپذیر از اصول حرکت وزارت نیرو در تامین برق پایدار است و در طی دولت سیزدهم شاهد بهره برداری ۱۰ هزار مگاواتی از این نیروگاه‌ها خواهیم بود.
وزیر نیرو وضع استاندرد‌های به روز در بخش صنعتی و خانگی را مهمترین مسئله در بخش بهینه سازی می‌داند و می‌گوید: استاندارد‌های فعلی تکافوی فناوری‌های روز را نمی‌کند و بر مبنای فناوری‌های گذشته است. در بعضی موارد هم استاندارد‌ها اجباری نیست و هیچگونه تکلیفی برای تولیدکننده و توزیع کننده مشخص نشده است. اگر استاندارد خوبی داشته باشیم با نظارت بر صنایع میتوانیم این امید را داشته باشیم که در کوتاه مدت و میان مدت شاهد کاهش مصرف انرژی باشیم.
او ادامه داد: با وضع استاندارد برای کولر‌های آبی سالانه میلیون کیلووات برق و میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می‌شود یا در مورد لامپ‌های روشنایی که بخش قابل توجهی از مصرف مارا تشکیل می‌دهند. کارخانجات تولیدی کشور در این زمینه می‌توانند مصارف را گاهی تا یک هشتم کاهش دهند. یک لامپ گازی در مقایسه با یک لامپ led مصرف کمتر و کیفیت بیشتری دارد. به صورت سراسری در دو استان استفاده از این ظرفیت شروع شده که برای مردم، هم تولید کننده و برای تامین کننده سودآور است. با منطقی شدن قیمت برق در بخش تولید، صنعتگران کشور هم اقدام به اصلاح سیستم‌های مصرف انرژی خود می‌کنند. این به معنای بهره وری بالایی است که باید به دنبال آن باشیم.
میزان مطلوب صادرات و واردات برق ۸۰ و ۲۰ درصد است
محرابیان درمورد صادرات انرژی تجدیدپذیر گفت: صادرات برق جزو برنامه‌هایی است که ما پیگیری می‌کنیم. نیروگاه‌های تجدیدپذیر با توجه به کیفیت برق تولید شده طبیعتاً امکان صادرات در طول سال را ندارند. باید عملیات تبدیل انرژی انجام شود و انرژی را به برق خطی تبدیل کنیم که امکان صادرات وجود داشته باشد. در مورد صادرات برق هم برنامه ما این است که مبادلات برق را با کشور‌های همسایه افزایش دهیم. در طول این یک سال با اغلب کشور‌ها تعامل‌های خوبی داشتیم. برنامه ریزی ما اینگونه است که بتوانیک حداقل ۸۰ درصد صادرات ۲۰ درصد واردات در بخش برق داشته باشیم.
محرابیان در رابطه با سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی تجدیدپذیر گفت: اولویت ما سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی است. اگر سرمایه گذار خارجی بخواهد وارد این عرصه بشود با گرفتن شریک ایرانی و رعایت قوانین و مقررات این شرایط امکان پذیر خواهد بود.
محرابیان در پایان نشست خبری، از پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگار جوان در خصوص وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و برنامه وزارتخانه برای احیای این دریاچه اجتناب کرد. گفتنی است وزیر نیرو پیش از این اعلام کرده بود که برنامه‌ها برای احیای دریاچه ارومیه موفقیت آمیز نبوده است.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8237570/دستیابی-به-۱۰-هزار-مگاوات-انرژی-تجدیدپذیر-تا-پایان-دولت-سیزدهم

دکمه بازگشت به بالا