اخبار ورزشی

جام جهانی ۱۹۳۸: قهر آرژانتین، گلزنی با پای برهنه و تکرار قهرمانی ایتالیا

سومین جام جهانی (ژول ریمه) در سال ۱۹۳۸ در فرانسه برگزار شد و ایتالیا توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

به گزارش ایسنا، ایتالیا با قهرمانی در این دوره به اولین تیمی تبدیل شد که از عنوانی که چهار سال قبل در خانه به دست آورده بود دفاع کرد. حریف ایتالیا در فینال این بار مجارستان بود. ایتالیا با هدایت ویتوریزو پوتزو از ضعف دفاعی مجارها استفاده کرد و با دو گل جینو کولاوسی و دو گل سیلویو پیولا ۴ بر ۲ پیروز شدند و دومین جام جهانی خود را بالای سر بردند.
آرژانتین در این دوره از رقابت‌ها حضور نداشت. دلیل غیبت آرژانتین این بود که این کشور رقابت نزدیکی با فرانسه برای میزبانی جام جهانی داشت ولی وقتی فرانسه انتخاب شد، آرژانتین نیز به نشانه قهر از حضور در این جام جهانی بازماند. 
جوزپه مه‌آتزا، چهره برتر جام جهانی ۱۹۳۸

برخلاف جام جهانی ۱۹۳۴، ایتالیایی با تجربه‌تر شده بودند و جوزپه مه‌آتزا کاپیتان ایتالیا در این دوره بود و فوتبال خوبی ارائه داد. تعجبی نیست که بعد از این دوره و تا سال‌های بعد جوزپه مه‌آتزا به عنوان یکی از اسطوره‌های ایتالیا مطرح شد و حتی نامش به عنوان نام ورزشگاه اینتر حک شد.
لئونیداس داسیلوا، گلزن جام جهانی ۱۹۳۸

مهاجم برزیلی با هفت گل در چهار بازی بهترین گلزن جام جهانی شد. او در تمام بازی‌هایی که انجام داد  گل زد اما عجیب است که به دلیل تصمیم عجیب آدمار پیمینتا سرمربی تیم قبل از نیمه‌نهایی مقابل ایتالیا بازی نکرد. سرمربی ایتالیا گفته بود برای فینال به او استراحت می‌دهم، جمله‌ای که نفرت مردم را برانگیخت و بعد از جام جهانی از ترس کشته شدن نتوانست به ریودوژانیرو برگردد.
گلزنی بدون کفش
ورزشگاه دو لا ماینو در شهر استراسبورگ میزبان دیدار بین برزیل و لهستان بود که این دیدار ۶-۵ به سود برزیل به پایان رسید. لئونیداس در این دیدار سه بار برای تیمش گلزنی کرد که داستان زدن یکی از گل‌های او جالب است. بازی در زمین گل آلود برگزار می شد که راه رفتن را مشکل کرده بود و به همین خاطر کفش لئونیداس پاره شد و او کنار زمین رفت تا کفش دیگری بپوشد ولی این پروسه طول کشید و مهاجم برزیلی صبرش را از دست داد و کفش دیگر را نیز از پای درآورد و بدون کفش به زمین رفت و توانست با پای برهنه یک گل برای تیمش به ثمر برساند تا یکی از اتفاقات ماندگار جام جهانی ثبت شود.
اگر VAR بود این گل باطل بود زیرا یک فوتبالیست بدون داشتن لباس کامل نمی‌تواند در بازی شرکت کند. با این حال، گل و لای آنقدر زیاد بود که داور بازی متوجه نشد چه اتفاقی دارد می‌افتد.
لئونیداس یکی از اولین فوق ستاره‌های تاریخ فوتبال برزیل بود. در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه او به “الماس سیاه” شهرت داشت. او انقدر بدن ورزیده‌ای داشت که به او لقب مرد لاستیکی نیز دادند.
البته همه چیز در زندگی لئونیداس خوب پیش نرفت. در سال ۱۹۴۱ به مدت هشت ماه به اتهام جعل اسناد به منظور عدم خدمت در ارتش برزیل زندانی شد. جالب اینجاست که لئونیداس از آن روزهایی که زندانی بود خاطره بدی نداشت و به شوخی می گفت: همه افسران و بقیه بازداشت‌شدگان طرفدار من بودند. پس از ترک زندان در سائوپائولو بازی کرد. سرانجام لئونیداس پس از زدن ۵۳۷ گل در ۵۹۳ بازی به فوتبال خود پایان داد.
جدول نهایی جام جهانی فرانسه ۱۹۳۸
قهرمان/ ایتالیادوم/ مجارستانسوم/ برزیلچهارم/ سوئدپنجم/ چکسلواکیششم/ سوئیسهفتم/ کوباهشتم/ فرانسهنهم/ رومانیدهم/ آلمانیازدهم/ لهستاندوازدهم/ نروژسیزدهم/ بلژیکچهاردهم/ هلندپانزدهم/ هند شرقی (اندونزی)
* جام جهانی ۱۹۳۸ در یک نگاه
بهترین خط حمله: مجارستان با ۱۵ گل
بهترین خط دفاع: ایتالیا با ۵ گل
تعداد تماشاگران: ۴۸۳ هزار نفر
بهترین بازیکن: لئونیداس از برزیل
* فینال
ایتالیا ۴ – مجارستان ۲
کولائوسی ۲ گل، پیولا ۲ گل برای ایتالیا و تیتکوس و ساروسی برای مجارستان
انتهای پیام

سورس:
https://www.isna.ir/news/1401060907666/جام-جهانی-۱۹۳۸-قهر-آرژانتین-گلزنی-با-پای-برهنه-و-تکرار-قهرمانی

دکمه بازگشت به بالا