اخبار فرهنگی هنری

اصول شهروندی در فرهنگ ایرانی به زبان ساده

اصول شهروندی در فرهنگ ایرانی به زبان ساده
کتاب «اصول شهروندی در فرهنگ ایرانی» نوشته‌ی خلیل هیبتی، با زبانی ساده و روان به بررسی مجموعه‌ای از آداب معاشرت، رفتار‌های پسندیده و قواعد نانوشته اجتماعی می‌پردازد.

کتاب اصول شهروندی در فرهنگ ایرانی تاکنون یکصد و شصت مرتبه تجدید چاپ گردیده است. همچنین چندین بار به عنوان کتاب برگزیده و تاثیرگذار، مورد تقدیر واقع شده است.
این کتاب را عموم شهروندان، از جمله والدین، اساتید، فرهنگیان، دانشجویان و دانش‌آموزان و… می‌توانند استفاده کنند. اگر این کتاب را به طور اتفاقی بخوانید خیلی سریع با آن ارتباط برقرار می‌کنید، زیرا رفتار‌های ارزشمندی را می‌بینید که شما به طور ناخودآگاه و یا آگاهانه در طول روز انجام می‌دهید.
این مجموعه دربردارنده عناوینی از قبیل اینترنت، شبکه های اجتماعی، مهمانی و غذاخوردن، شهروند نمونه در رانندگی، ارتباط موثر، همسایه داری و آپارتمان نشینی، مکان ها و امکانات عمومی،گردشگری، محیط زیست و مصرف بهینه و … است.
در بخشی از کتاب اصول شهروندی در فرهنگ ایرانی می‌خوانیم:
۱. وقتی وارد جمعی می‌شوید، لازم نیست با همه دست بدهید. بهتر است با آرامش بایستید و احوال‌پُرسی کنید. (به ویژه وقتی دیگران نشسته باشند یا مشغول انجام کاری باشند)۲. با افرادی که صمیمی نیستید، دست دادن نه خیلی سرد باشد و نه خیلی محکم که باعث رنجش و احساس درد شود.۳. دست طرف مقابل را به مدت طولانی نگه ندارید.۴. بهتر است هنگام دست دادن دست‌کش خویش را از دست خارج کنید.۵. وقتی کسی دست خویش را جهت دست دادن پیش می‌آورد، وی را معطل نگذارید.۶. با دست خیس برای دست دادن پیش قدم نشوید.۷. اگر ماشین متوقف است به منظور احترام بیش‌تر، بهتر است پیاده شوید، سپس دست دهید و احوال‌پرسی کنید.۸. با نوک انگشتان دست ندهید.۹. هنگام احوال‌پرسی و دست دادن، بهتر است ارتباط چشمی نیز برقرار کنید. (به جای این که به پایین یا جایی دیگر نگاه کنید)۱۰. هنگام دست‌دادن، کلید یا چیزی دیگر در دست نداشته باشید.۱۱. برای دست دادن، دست خود را از فاصله‌ی دور دراز نکنید.۱۲. با دست آلوده به دیگران دست ندهید.۱۳. با کسی که تازه دستش را شسته و آماده غذا خوردن می‌شود، دست ندهید.
این کتاب برای نخستین بار در سال ۸۷ توسط انتشارات اشتیاق نور به چاپ رسیده است، و بنا به استقبال مخاطبان انتشار آن تا کنون ادامه دارد ، همچنین نسخه صوتی این کتاب با صدای خسرو محمودیان برای علاقه مندان به کتاب صوتی در دسترس است.
هر خواننده و یا شنونده ای از هر سطح سواد و موقعیت اجتماعی به دلیل زبان روان و ساده می تواند با این کتاب ارتباط برقرار کند، اگر به طور تصادفی بخشی از این کتاب را بخوانید و یا بشنوید احساس خوبی نسبت به خود پیدا می کنید زیرا متوجه رفتارهای پسندیده ای می شوید که به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه انجام می دهید و کنجکاو می شوید تا ادامه ی کتاب را دنبال کنید.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8276165/اصول-شهروندی-در-فرهنگ-ایرانی-به-زبان-ساده

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا