اخبار ورزشی

مقاومت دستگاه‌ها در تخصیص اراضی به نهضت ملی مسکن کم‌رنگ‌تر شد

مقاومت دستگاه‌ها در تخصیص اراضی به نهضت ملی مسکن کم‌رنگ‌تر
شد
در حالی که یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت اجرای طرح نهضت ملی مسکن است، اما تامین اراضی برای ساخت این پروژه‌ها به عنوان یکی از معضلات اصلی در این بخش به شمار می‌رود. هنوز بسیاری از دستگاه‌ها در این بین همکاری لازم را ندارند و از دستگاه‌هایی که در این بخش همکاری کم رنگی داشتند وزارت نفت و دانشگاه‌ها بودند که در حال حاضر با رایزنی‌های صورت گرفته در این بخش دولت همچنان نتوانسته است اراضی را از این دستگاه‌ها اخذ کند.
در صورتی که دولت نتواند اراضی را از دستگاه‌ها برای ساخت نهضت ملی مسکن اخذ کند روند اجرای این طرح با کندی روبرو می‌شود و همین امر می‌تواند زمینه ساز تعویق در اجرا و تحویل پروژه‌های نهضت ملی مسکن شود.
انفصال از خدمت برای مدیران دستگاه‌های دولتی که اراضی نمی‌دهند
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: اراضی که وزارت راه وشهرسازی شناسایی کرده متاسفانه دستگاه‌ها در اختیار آن‌ قرار نمی‌دهند و طبق قانون جهش تولید مسکن باید سازمان ملی ثبت اسناد و املاک این اراضی را ظرف ۲ ماه به نام وزارت راه وشهرسازی سند بزند.
او ادامه داد: در صورتی که این اقدام صورت نگیرد و همچنان مقاومت دستگاه‌ها در این بخش وجود داشته باشد شاهد انفصال از خدمت مدیران دستگاه ها خواهیم بود و این موضوع در قانون مشخص شده و سازمان ثبت اسناد باید این موضوع را به مراجع قضایی ارائه کند.
این در حالی است که علی سلیمی مدیرحد نگار سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده است: برای تامین زمین طرح اقدام ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی، اراضی که در محدوده شهر شناسایی شده است به ۲۴ هزار و ۲۲۰ هکتار رسیده است. متاسفانه در محدوده شهر در مورد زمین محدودیت‌هایی وجود دارد و مراحل اداری این اراضی در این محدوده‌ها در حال اجرا است.
سلیمی گفت: این اراضی برای سازمان ملی مسکن بوده و دولتی است که ما با شرایطی که داریم ناگزیر شدیم از اراضی داخل حریم که اراضی مستعد مسکن هستند استفاده کنیم. این زمین‌ها هم اکنون در اختیار سازمان راه و شهرسازی است.
او گفت: ۷ هزار و ۳۶۰ هکتار اراضی در مالکیت بخش خصوصی است و برای گرفتن این اراضی در حال انجام مذاکرات با این بخش هستیم که به این اراضی اضافه کنیم و امیدواریم متناسب با نیاز شهر‌ها این اراضی تامین شود.
همچنین در همین رابطه تقی رضایی عضو هیئت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مجموع اراضی شناسایی شده برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در حال حاضر به ۸ هزار و ۱۰۰ هکتار رسیده و از این میزان حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی دارای مشکلاتی بودند که مانع انتقال سند می‌شد و به همین دلیل از دور خارج شدند.
معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: هم اکنون ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین برای انتقال و اخذ سند در برنامه قرار دارد و سایر اراضی هم در در فرایند اداری قرار دارند تا به مرحله انتقال سند برسند.
رضایی تاکید کرد: تا کنون سند بالغ بر ۵۰ درصد اراضی شناسایی شده منتقل شده و مابقی اراضی نیز به ترتیب به مرحله اخذ سند خواهند رسید.
معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: بیشترین انتقال سند از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که بالغ بر یک هزار و ۸۸۰ هکتار است. دستگاه دولتی دوم وزارت علوم با ۵۵۳ هکتار زمین انتقال داده و وزارت نفت را سومین دستگاه دولتی با ۱۶۴ هکتار زمین اعلام کرد.
براساس این گزارش تامین زمین برای ساخت و اجرایی شدن برنامه‌های دولت در قالب طرح نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که دولت باید در دستور کار خود قرار دهد و برای اجرایی شدن این طرح باید تمامی دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند که یکی از دستگاه ها که تاکنون در این بخش همکاری داشته است سازمان ثبت است، اما برای اجرایی شدن در این حوزه باید وزارت اقتصاد اطلاعات سامانه سادا را در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار دهد که متاسفانه تاکنون انجام نشده است در صورتی که این وزارت خانه در ارائه سامانه سادا همکاری لازم را داشته باشد، زمینه ساز افزایش تعداد واحد‌های شناسایی شده در این بخش خواهد شد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8285573/مقاومت-دستگاه‌ها-در-تخصیص-اراضی-به-نهضت-ملی-مسکن-کم‌رنگ‌تر-شد

دکمه بازگشت به بالا