اخبار ورزشی

جام جهانی ۱۹۶۲: قهرمانی دوباره برزیل

هفتمین دوره جام جهانی در سال ۱۹۶۲ با قهرمانی دوباره برزیل همراه شد.

به گزارش ایسنا، برزیل در جام جهانی ۱۹۶۲ موفق شد با درخشش گارینشا به قهرمانی در جام جهانی برسد. او علاوه بر آقای گلی توانست جایزه بهترین بازیکن تورنمنت را هم از آن خود کند تا نشان دهد چه بازیکن بزرگ و با ارزشی است.
هفتمین مسابقات جام جهانی در کشور شیلی و در پای کوه‌های آند برگزار شد. در این مسابقات تیم برزیل برای دومین بار پیاپی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. فیفا پس از اجرای دو دوره از مسابقات در اروپا (۱۹۵۴ در سوئیس و ۱۹۵۸ در سوئد) این بار بعد از ۱۲ سال بار دیگر متوجه‌ی آمریکای جنوبی شد. انتخاب شیلی به عنوان میزبان این رقابت‌ها مخالفت‌های زیادی در پی داشت چون شیلی از هیچ نظر (ورزشگاه، شبکه حمل و نقل و اقامت) توانایی برگزاری پیکارهای مهمی چون جام جهانی را نداشت. 
در دومین دیدار برزیل در این جام پله مصدوم شد و نتوانست به رقابت ها ادامه دهد و به همین خاطر آماریلدو جاگزین او شد که اتفاقا عملکرد خوبی نیز ارائه داد.
این تورنمنت به دلیل خشونت زیاد در بازی‌های خود معروف است. شیلی در استادیوم ملی سانتیاگو بازی کرد و اولین بازی خود را در آنجا انجام داد و سوئیس را ۳ بر یک شکست داد. در روز دوم شیلی ۲ بر صفر ایتالیا را شکست داد.
داور این دیدار قضاوت جانبدارانه‌ای از تیم میزبان کرد. این بازی با اخراج دو ایتالیایی و شکستن بینی دیگر بازیکن این تیم همراه بود. جورجی فرینی که از سوی داور انگلیسی مسابقه کارت قرمز گرفته بود به زور توسط پلیس به بیرون از زمین برده شد. در جریان این بازی پلیس مجبور شد سه بار مداخله کند و یک بار هم هر دو تیم را از زمین بیرون کشید.

شیلی پس از غلبه بر لو یاشین دروازه‌بان معروف ملقب به عنکبوت سیاه، اتحاد جماهیر شوروی را کنار زد. همچنین یوگسلاوی با شکست به موقع آلمانی‌ها به نیمه نهایی راه یافت. چکسلواکی با برتری ۲ بر یک برابر مجارستان قدرت و فرصت طلبی خود را نشان داد. در دیگر دیدار این مرحله گارینشا بار برزیل را روی دوش خود گذاشت تا با دو گل عالی خود و یک پاس گل برای واوا، انگلیس را نابود کند. 
در نیمه نهایی چکسلواکی برای دومین بار به فینال جهان رسید. مردم شیلی وقتی فهمیدند که قرار است در نیمه نهایی با برزیل بازی کنند شوکه شدند. هیچ راهی برای متوقف کردن گارینشا و واوا وجود نداشت. این بازی با نتیجه ۴ بر ۲ به سود برزیل به پایان رسید، برزیل فینالیست شد اما این بار بدون پله. شیلی جام جهانی خوبی را پشت سر گذاشت و در نهایت مقام سوم را کسب کرد.
در دیدار نهایی برزیل برابر چکسلواکی قرار گرفت. چکسلواکی در مصاف با همه حریفانش گل نخست را می‌زد اما این بار برزیل به فاصله دو دقیقه گل تساوی را زد و با به ثمررساندن دو گل دیگر قهرمانی را به چنگ آورد. ۹ تن از بازیکنان تیم قهرمان دوره قبل در این بازی حضور داشتند.
یک جام جهانی دیگر برای برزیل
فینال در ۱۷ ژوئن با حضور ۷۵۰۰۰ نفر در ورزشگاه ملی شیلی برگزار شد.  یوزف ماسوپوست گل اول را به ثمر رساند اما آماریلدو دو دقیقه بعد بازی را به تساوی کشاند. درست زمانی که ۲۵ دقیقه از نیمه دوم سپری شد، یک اشتباه محاسباتی توسط شرویف دروازه بان چک به زیتو اجازه داد تا گل دوم را به ثمر برساند و سپس واوا گل سوم را به ثمر رساند.
به این ترتیب برزیل در کنار تیم‌های اروگوئه و ایتالیا، در لیست بزرگانی که دو بار جام ژول ریمه را بالای سر برده‌اند، قرار گرفت.

جدول رده‌بندی جام جهانی شیلی ۱۹۶۲
۱. برزیل
۲. جمهوری چک
۳. شیلی
۴. یوگسلاوی
۵. مجارستان
۶. اتحاد جماهیر شوروی
۷. آلمان غربی
۸. انگلیس
۹. ایتالیا
۱۰. آرژانتین
۱۱. مکزیک
۱۲. اسپانیا
۱۳. اروگوئه
۱۴. کلمبیا
۱۵.بلغارستان
۱۶. سوئیس
* جام جهانی ۱۹۶۲ در یک نگاه
بهترین خط حمله: برزیل با ۱۴ گل
بهترین خط دفاع: برزیل با ۵ گل
بهترین بازیکن: گارینشا از برزیل
• فینال
برزیل ۳ – چکسلواکی یک
آماریلدو، زیتو، واوا برای برزیل و ماساپوست برای مجارستان
انتهای پیام

سورس:
https://www.isna.ir/news/1401062317951/جام-جهانی-۱۹۶۲-قهرمانی-دوباره-برزیل

دکمه بازگشت به بالا