اخبار فرهنگی هنری

قرآن؛ منبعی برای تکلیف حکمرانی انقلابی

قرآن؛ منبعی برای تکلیف حکمرانی انقلابی
حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان، کارشناس و سخنران مذهبی، درمورد حکمرانی مردمی بیان کرد:موضوع حکمرانی، به عنوان اولویت اول مدنظر رهبری و نخبگان مطرح شده است که بدنبال آن، موضوع مردم و جایگاه آن‌ها در حکمرانی و جایگاه ولی، امام و حاکمان نیز جدی است. بنابراین، مهم‌ترین منبعی که باید از طریق آن، تکلیف حکمرانی انقلابی خود را مشخص کنیم، قرآن است.
او گفت: با توجه به این که انقلاب ما قرآنی است و ادعا می‌کنیم انقلاب قرآنی کرده‌ایم، نخبگانی که از این گونه معارف، دستشان خالی است، می‌خواهند بدانند که انقلاب در بازنگری‌های خودش و در آن چه که بوده است و آن چه که می‌خواهد باشد، چگونه باید قرآنی باشد؟
این کارشناس مذهبی ادامه داد: متأسفانه، هنوز عده‌ای از افراد در فضایی هستند که فکر می‌کنند قرآن فقط کتابی است که برای آخرت انسان مفید است و فکر نمی‌کنند قرآن، همان کتابی است که در کنار حکمرانی پیامبر اکرم (ص) نازل شده است و مقدمه چینی حکمرانی و جنگ و صلح‌ها در کنار آیات بوده و آیات در کنار گروه‌ها و دسته جات سیاسی بوده اند و در واقع، کاملاً ناظر بر حکمرانی بوده است.
به گفته حجت الاسلام قاسمیان، به تعبیر امام خمینی (ره)، همه اسلام داستان پیامبران است و حکومت آن‌ها را مدنظر قرار می‌دهد و درواقع، برای حکومت و ظهور پیامبر اکرم (ص) مقدمه چینی می‌کند و حتی معارف امروزی که به عنوان معارف سلوکی، اخلاقی و… می‌دانیم نیز از این کتاب است.
این کارشناس مذهبی افزود: قرآن به عنوان کتاب آسمانی پافشاری می‌کند که روش حکمرانی براساس آن چه که در آن است، باشد و این موضوع، آن چیزی است که به دنبال آن هستیم و به تعبیر امیر مومنان (ع)، باید درد را به قرآن عرضه کرد تا این کتاب آسمانی زبان باز کند. زیرا قرآن، موجودی است که تا با انسان احساس محرمیت نکند همین طوری با او صحبت نمی‌کند و به همین دلیل، باید از قرآن، سوال را پرسید و از آن خواست تا پاسخ دهد و تکلیف را روشن کند و بگوید معارف حکمرانی مردمی چیست؟ و چه ابعادی دارد؟ و سنت‌های حاکم بر آن چگونه هستند؟

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8264869/قرآن-منبعی-برای-تکلیف-حکمرانی-انقلابی

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا