اخبار فضای مجازی

والیبال بدون تعارف

والیبال بدون تعارف
نشست کمیته فنی فدراسیون والیبال برای بررسی عملکرد تیم‌های ملی مردان و رده‌های سنی مختلف کشور در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های سال ۱۴۰۲ این تیم‌ها که از ساعت ۱۰ امروز (شنبه ۳۰ مهرماه) به ریاست دکتر محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون آغاز شده است، بعد از هشت ساعت بحث و گفتگو به پایان رسید.
در نوبت صبح این نشست (۱۰ تا ۱۴) محمد وکیلی سرمربی تیم ملی نوجوانان و غلامرضا مومنی‌مقدم سرمربی تیم ملی جوانان گزارشی از عملکرد شاگردان خود ارائه کردند و اعضای کمیته فنی فدراسیون والیبال نیز پیشنهادات برای بهبود عملکرد این تیم‌ها را ارائه کردند.
نوبت دوم نشست کمیته فنی به بررسی عملکرد تیم ملی والیبال ایران در دو رویداد مهم لیگ ملت‌ها و رقابت‌های قهرمانی جهان اختصاص داشت که پرچالش‌ترین قسمت این نشست بود و به مدت سه ساعت طول کشید و در این قسمت با درخواست رئیس فدراسیون کلیه اعضا نظرات خود را بدون هیچ ملاحظه کاری و رودرواسی در فضایی آرام و دوستانه مطرح کردند و سرمربیان تیم‌های ملی پس از شنیدن کلیه نظرات ضمن یادداشت برداری به سوالات و ابهامات موجود پاسخ دادند.
بهروز عطایی سرمربی در بخش بررسی عملکرد تیم ملی والیبال کشورمان در سخنانی کوتاه گزارشی کوتاهی از عملکرد و فعالیت‌های تیم ملی ارائه کرد و خواستار شنیدن نقطه نظرات اعضا شد. وی در بخشی از گزارش خود اظهار داشت: تیم ملی والیبال کشورمان گروه کادر بزرگسالان در چهار تورنمنت مسوولیت فنی بزرگسالان را برعهده داشت. قوانین جدید در رنکینگ تیم‌ها در مسابقات جهانی ایجاد شد. در دوره آخر تیم ملی در ژاپن با یک ست داده قهرمان آسیا شد، اما در دوره گذشته در تهران با یک باخت تیم قهرمان شد.
سرمربی تیم ملی والیبال تصریح کرد: در جام واگنر تیم ملی این دوره سوم شد، در صورتی که در دوره‌های قبل چهارم شده بود. سیزدهم قهرمانی جهان شدیم و در مجموع عملکرد بهتری داشتیم، رنک جهانی تیم ملی را دوازدهم تحویل گرفتیم و حالا دهم هستیم. از ۲۸ بازیکن استفاده کردیم که ۹ بازیکن برای اولین بار لیگ ملت‌ها را تجربه کردند.
وی با بیان این‌که قطعا ضعف‌هایی هست که باید بررسی شود، گفت: اطلاعات را تیتروار گفتم که دوستان نظرشان را بیان کنند. بیشترین تغییر را در میان تیم‌های لیگ ملت‌ها و قهرمانی جهان را داشتیم. طبیعی بود که ضعف‌هایی با وجود این تغییرات داشته باشیم. شروعی معمولی در لیگ ملت‌ها داشتیم و دو برد و دو باخت هفته را به پایان رساندیم.
عطایی با یادآوری فشار بسیار زیاد رسانه‌ها و فضای والیبال در پایان هفته نخست لیگ ملت‌ها گفت: به مرور عملکرد تیم ملی بهتر شد و فشار‌ها کاهش یافت. تیم مصر در قهرمانی جهان بسیار بی ارزش تلقی شد در حالی که سه سال قبل به مصر باخته بودیم. جلوی مصر بازی عالی نداشتیم، اما این تیم را شکست دادیم.
سرمربی تیم ملی والیبال در ادامه گفت: علاقمندم تمام نظرات اعضای کمیته فنی را بشنوم و هر موضوعی را به تفکیک بررسی کنیم.
در ادامه نفرات حاضر در نشست نظرات خود را مطرح کردند که گزیده‌ای از موارد مطرح شده به شرح زیر است:
مصطفی کارخانه:
مسابقات قهرمانی آسیا و لیگ ملت‌ها و … که تیم ملی مردان ایران موفقیت‌هایی داشت، دیده نشد، اما مسابقات قهرمانی جهان که سیزدهم شدیم، دیده شد. در مسابقات جهانی به هلند و برزیل باختیم نه تیم پایین‌تر از خودمان. شاید حواسمان را جمع‌تر می‌کردیم شرایط خیلی متفاوت می‌شد. بیشترین تغییرات را داشتیم و به هر حال بازیکنان تحت فشار بودند. در لیگ ملت‌ها هفته به هفته بهتر شدیم در مسابقات جهانی به این شکل نبود البته استفاده از بازیکنان جوان در تیم ملی ستودنی بود. باور کردن بازیکنان جوان و رسیدن به ترکیب اصلی در مسابقات، مشخص شدن عیار بازیکنان دستاورد‌های حضور در مسابقات مختلف بود. تشکیل تیم ب کار جذابی بود. معایبی هم وجود داشت. این که نیمیر را نتوانیم کنترل کنیم و ۳۲ امتیاز بگیرد نقطه ضعف تیم است. اگر دفاع روی تور بهتری داشتیم قضیه خیلی متفاوت می‌شد. برای یک بار اشتباه اشکالی ندارد، اما اگر افزایش یابد باید برای برطرف کردن آن تلاش کرد.
محمدرضا تندروان:
۹۰ درصد مربیان و کارشناسان درس بزرگی به جامعه والیبال و ورزش دادند که می‌توانیم کلام محبت آمیز از والیبال و تیم ملی دفاع کردند. فکر می‌کنم هر مربی دیگری با شنیدن انتقادات مقاومت بالاتری می‌یابد. درباره پس از المپیک هیچ صحبتی نشد و تنها یک قهرمانی در ۲۰۲۱ داریم چه اتفاقی که قهرمان شدیم صحبتی نشده است. بعد از یک سال و نیم تیم ملی تشکیل و اولین بازی تدارکاتی در لیگ ملت‌ها انجام داده است. لیگ ملت‌های سال گذشته در تاریخ والیبال تکرار نخواهد شد. آماده سازی تمام تیم‌های دنیا طی ۳۵ روز بسیار جذاب است. آزمون و خطا‌های بسیاری داشتیم و به شروع خوب المپیک ختم شد و نتیجه غیرقابل پیش بینی اتفاق افتاد.
پس از المپیک تیم ملی با درایت عطایی کنترل و ختم به قهرمانی شد. آماده سازی تیم ملی چیزی بود که ما فراموش می‌کنیم. لیگ ملت‌های امسال یک آماده سازی درست صورت گرفت و در نهایت در لیگ جهانی نتیجه آن را دیدیم. برای قهرمانی جهان آماده سازی مناسبی نداشتیم. نه روحی و نه جسمی. همه خواستیم به کادر فنی ایرانی کمک کنیم. در دو پروسه آماده سازی تیم نتیجه درست گرفت، اما اهدافی بعد از المپیک تا قهرمانی جهان وجود نداشت، چون این اهداف به من مربی که در لیگ برتر با برخی بازیکنان ملی سرو کار دارم گفته می‌شد تا در تمرینات مدنظر داشته باشم.
قرار است راهی المپیک شویم و راه سختی است. باخت به تیمی که ضعیف‌تر از ماست رنک ما را کاهش خواهد داد. باید مدیریت متفاوتی در خصوص المپیک داشته باشیم و بدانیم می‌خواهیم چه کار کنیم. هدف ما رفتن به المپیک است و با تمام وجود آماده کمک به تیم ملی هستیم.
پیمان اکبری:
انگیزه بازیکنان در لیگ ملت‌ها از هفته دوم به بعد بیشتر بود. بستگی به تیمی که مقابلشان بازی می‌کرد هم داشت. همه چیز فنی نیست و گاهی ارتباط اهمیت دارد. تا وقتی برخی از مشکلاتی که داشتیم برطرف نشود با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. بحث ما شخص نیست بلکه سرنوشت والیبال کشور است. ما همه اعضای یک خانواده هستیم و برای موفقیت تیم ملی کشورمان و پیشرفت والیبال هر کاری می‌کنیم. در سال آینده احتمالا بازی‌های آسیایی مردان و انتخابی المپیک با هم تداخل دارند. هیچ گاه تیم ملی دو تورنمت پشت سر هم نتوانسته خوب پیش ببرد و باید راهکاری برای این مشکل بیاندیشیم.
علی پورعروجی:
خوشحالیم که در این مقطع یک ایرانی مربیگری تیم بزرگسالان را در اختیار دارد. صحبت‌ها سازنده است. هرچه تیم منسجم‌تر باشد آینده بهتری برای تیم رقم می‌زند. اوج عملکرد در مسابقه با آمریکا بود. به نیمیر و نیکولا دو بازیکن باختیم و باید این دو مهار می‌شدند. نقطه عطف جهانی بازی با هلند بود و باید این تیم را مهار می‌کردیم، اما نشد. شرایط انتخاب بازیکنان اهمیت دارد و باید این بازیکن را با حساب و کتاب انتخاب کرد و پای او ایستاد.
امیرحسین منظمی:
هزینه‌ای که برای مربی خارجی می‌کنیم خوب است که برای مربی ایرانی صرف شود، صحبت‌های اعضای کمیته فنی برای غنای کار است و مربی می‌تواند این پیشنهاد را بپذیرد یا خیر. همیشه از مربی داخلی حمایت کرده ام و عقب گردی در نتیجه نداشتیم. برخی تغییرات در تیم وجود داشته است. حضور آقای داورزنی در مسابقات مسمرثمر بود. ۵۰ روز بازیکن درگیر است باید انگیزه این بازیکنان افزایش یابد. باید ارزیابی شود و از نرم افزار‌های روز برای ارتقای تیم بهره بگیریم تا در شرایط سخت بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم. امیدوارم شرایط خوبی را برای تیم در روز‌های آینده رقم بزنیم.
جواد مهرگان:‌نمی‌توانیم نگرش سطح آ نداشته باشیم، اما انتظار عملکرد سطح آ داشته باشیم. حواشی و اختلافات همواره وجود داشته است. مربیان برآیند والیبال کشور هستند و همگی از یک خانواده هستیم. تغییرات از لیگ ملت‌ها تا جهانی منطقی بود، اما استفاده خوبی از بازیکنان نشد. موسوی و مجرد اگر آماده بود منطقی بود از آن‌ها استفاده کنیم. شاید مقابل برزیل نیاز به بازیکنی، چون شریفی داریم. در لیگ ملت‌ها واقعا خوب بازی کردیم از هر نظر فوق العاده بودیم. برخی از بازیکنان ظرفیت ستاره سازی را نداشتند. خیلی خوب روی سیستم دریافت سرویس تیم کار کردید و عملکرد ما از هر سه تیم مدال آور برزیل، لهستان و ایتالیا بهتر بوده است. باید این روند ادامه یابد. در حمله درصد موفقیت بالاتری از ایتالیا و برزیل داریم، اما میزان خطای ما از این تیم‌ها خیلی بیشتر است. ۱۳ درصد کارایی سرویس داشتیم هم از برزیل و ایتالیا، اما تیم ما در حمله‌های بعد از توپ گیری ضربه خورد. آمار به ما سیگنال می‌دهد و باید فیلم‌ها را دید و در تمرینات نکاتی را که می‌توان برطرف کرد.
ناصر میرفخرایی:
دوستانی که اینجا تشریف دارند در فکر موفقیت والیبال هستند. لیگ ملت‌ها را دیدم و تیم‌هایی که رده ۱۰ به پایین بودند، بردیم. تیم روان بازی می‌کرد و ضعف دریافت و سرویس بهبود یافته بود. بازیکنانی انگیزه داشتند خودی نشان دهند تا در قهرمانی جهان هم حضور داشته باشند. در بازی هلند نیمیر وقتی دید ۲۰ بر ۱۵ از تیم عقب است اشاره‌ای به مربی کرد و از زمین بیرون رفت و نگاهی به تیم ما از بیرون داشت و با برگشت به بازی تیم ایران را برد. در مسابقات جهانی مقابل برزیل قرار گرفتیم و اسم آن سنگین‌تر از خودش بود. به هر حال نتوانستیم به نتیجه دلخواه دست یابیم. افراد حاضر خالصانه به دنبال کمک به شما هستند. کسانی را که به عنوان مشاور قبول دارید مورد مشورت قرار دهید.
سعید درخشنده:
در لیگ ملت‌ها هیچ بازیکنی نباید اضافه می‌شد ۲۵ بازیکن معرفی می‌شوند و برخی در مسابقات جهانی استفاده می‌شوند و برخی در لیگ ملت ها. بازیکنانی اضافه شدند شاید آماده نبودند و یا ۱۰۰ درصد نبودند. باید همان‌هایی که روند خوبی در لیگ ملت‌ها داشتند در تیم می‌ماندند.
محمود افشاردوست:
این نکته مهم است که تیم را برای چه زمان و مسابقه‌ای آماده می‌کنیم. با اختلاف کمتر از ۲۰ روز دوباره به تورنمت بعدی رفته و چه کاری می‌شد کرد که تیم را در اوج نگه داشت؟ برنامه تیم برای چه زمانی بوده است؟ اگر هدف قهرمانی جهان بود چرا روند از لیگ ملت‌ها تا قهرمانی جهان حفظ نشد؟ و باید چه کار کنیم که حفظ شود؟ چقدر بازیکنان را می‌توان آماده نگه داشت؟ سال آینده مسابقات بسیار مهمی را داریم و اگر یک درصد بدانیم حواشی روی روند عملکرد تیم موثر است از الان جلوی آن ایستاد.
علی شاکری:
آمادگی تیم ایران در لیگ ملت‌ها اتفاق افتاد و در ادامه تیم افت کرد و دیگر شاداب نبود. در شروع لیگ ملت‌ها انتخاب‌ها خیلی خوب نبود. اما از ظرفیت‌های لیگ ملت‌ها به درستی استفاده نکردیم و این مسابقات پیک آمادگی ایران نشد. این جلسه یکی از بهترین جلساتی بود که برگزار شد و همه صادقانه حرف زدند و دکتر داورزنی هم در میانه راه مباحث خوبی را مطرح کردند.
وحید مرادی:
اگر بحث صرفا نتیجه باشد تیم نتیجه گرفته است. اتفاقی رخ داده و سرمربی ایرانی است و کادر ما در لیگ ملت‌ها موفق بوده و رنگ هفتم را گرفته است. در مسابقات قهرمانی جهان هم رنکینگ مشابه دوره قبل داشتیم. باید به انتخاب فدراسیون احسنت گفت اتفاق مثبتی که راه را برای مربیان ایرانی باز کرده که در صدر تیم‌های ملی قرار گیرند و وابستگی را به سرمربیان خارجی کاهش دهیم و مربیان لژیونر داشته باشیم. درست است که هدف قهرمانی جهان است، اما لیگ ملت‌ها هم برای ما اهمیت داشت. در رشته‌های تیمی چگونه می‌توان در مدت زمان کوتاه بازیکنان را برای مسابقه بعدی آماده کرد؟ مسلما راه‌هایی وجود دارد، اما در مسابقات نبودیم و در جریان فشار‌ها نیستیم. در مجموع حرکت تیم ملی مثبت بوده است و نکاتی که دوستان اشاره کردند بسیار ارزشمند است. ان شاالله روز‌های خیلی درخشانی در انتظار ورزش والیبال ایران باشد.
محمد وکیلی:
عطایی در بدترین شرایط تیم ملی را تحویل گرفت. برخی آسیب دیده بودند و برخی رفته بودند. بازیکنان جدیدی به تیم ملی بزرگسالان اضافه شده بودند یا در ارنج اصلی بازی نمی‌کردند به جز میلاد عبادی پور. تیمی که کامل متحول شده بود برای اولین بار به یک مربی ایرانی سپرده شد. فشار روانی از تمامی زمان‌ها بیشتر بود. لیگ ملت‌ها با تجربه متوسط هم می‌توان عملکرد خوبی داشت، اما در قهرمانی جهان تجربه بیشتری نیاز است و دفاع وسط ها. سال‌های آینده با توجه به جوانی تیم تجربه بیشتری به دست خواهیم آورد.
بهروز عطایی:
صحبت‌های خیلی خوبی انجام شد و من حتما در مسیر استفاده می‌کنم. بحث‌های فنی نیاز به بررسی چند جانبه دارد که انجام خواهیم بود. سه سال دستیار تیم ملی در بزرگسالان بودم و بی تجربه نبودم. تغییراتی را دادیم که خیلی از دوستان در صحبت‌ها گفتند. باید بازی با این بازیکنان را تمرین کنیم. میانگین سنی تیم ایران در المپیک ژاپن ۲۸ سال و یک ماه و ترکیب اصلی ۳۰ سال بود، اما الان ۲۴ سال است و صحبت این بود که در المپیک بعدی در اوج کار و سن بازیکن که ۲۸ سالش است از او استفاده کنیم. همه ما مربی هستیم و والیبال را می‌شناسیم این گونه نیست که تفاوت زیادی میان ما وجود داشته باشد، اما من از کادر خودم کامل دفاع می‌کنم. من اجازه دخالت به کسی را در کارم نمی‌دهم، ولی قطعا کار درست را می‌پذیرم و انجام می‌دهم.
دکتر داورزنی در پایان افزود: فضا را به سمت حرف زدن و بحث و بررسی بردیم، چون به دنبال خروجی هستیم. همه به دنبال عزت ایران هستیم و احساس امیدی که والیبال می‌تواند به مردم دهد. حفظ اینجا سخت‌تر از قبل است. سال بسیار سختی در پیش داریم این که در کدام تورنمت با تیم اصلی و در کدام با تیم دیگر برویم اهمیت دارد. دغدغه همه دوستان این است که چپونه به تیم ملی کمک کنیم و الان درباره تیمی صحبت می‌کنیم که در رنکینگ جهانی قرار است و می‌خواهد ارتقا یابد و هر نتیجه‌ای حاصل شود مجموع والیبال کشور باعث این نتیجه خواهد بود. تمام دوستان تلاش کردند آنچه ممکن است به تیم ملی کمک کند در این جلسه مطرح کردند.
جلسه دیگری را نیز برای برنامه ریزی برای سال آینده خواهیم داشت. چرا تیم ملی زیر ۱۶ سال کشورمان می‌بایست کار خود را در روز‌های آینده آغاز می‌کند و باید برای حضور تیم‌های ملی والیبال کشورمان در رویداد‌های سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی کنیم.
لازم به ذکر است به دلیل سیاست‌های کمیته فنی بخش‌هایی از مباحث و موارد مطرح شده از سوی اعضا در کمیته فنی به دلایل مختلف از جمله حفظ حرمت‌ها و حریم تیم ملی و بازیکنان منتشر نشد تا اعضای کمیته فنی بدون هیچ ملاحظه کاری‌ای به بیان دیدگاه و نقطه نظرات خود در جلسه بپردازند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8265199/والیبال-بدون-تعارف

دکمه بازگشت به بالا