آخرین اخبار

عملیات اجرایی ۷۶ طرح راهداری در استان مرکزی آغاز شد

به گزارش ایرنا، «مهرداد جهانی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هشت هزار ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهره برداری از این طرح‌ها نیاز است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی خاطرنشان کرد:  ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار سال جاری به طرح‌های عمرانی این اداره کل اختصاص یافته که امید است تا سال آینده با افزایش میزان اعتبارات بتوان گام بلندی در ایمن سازی جاده‌ها برداشت.
جهانی افزود: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار سال گذشته از محل اعتبارات ملی و استانی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی اختصاص یافت که با پیگیری های انجام شده در طول سال، این رقم از مرز هشت هزار میلیارد ریال عبور کرد.
وی ادامه داد: ۶ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال طرح راهداری  امسال با اقدامات انجام شده در هفته دولت در این استان به بهره برداری رسید.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: ۱۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی امسال به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان برای ارتقای جاده‌ها اختصاص یافت.
جهانی افزود: بهسازی و روکش آسفالت راه های استان به طول ۱۷۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال از  جمله بهسازی و روکش آسفالت محورهای اراک – توره – بروجرد، محلات – دلیجان، تعریض محور کمیجان – ساروق، آشتیان – فرمهین، فرمهین – تفرش، آشتیان – ورسان، آشتیان – حاتم آباد، خمین – اراک، اراک – سلفچگان، شازند – ازنا، شازند – اراک، محلات – دلیجان، خمین – گلپایگان، خمین – الیگودرز، آزادراه ساوه – تهران، مامونیه – آزادراه، ساوه – بوئین زهرا، اخترآباد، قره کهریز، گلدشت – آشیانه، دهنمک است.
وی ادامه داد: بهسازی و روکش آسفالت محور اراک – توره – بروجرد از جمله اولویت‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی بوده و سال گذشته عملیات بهسازی این جاده انجام و امسال روکش نهایی آن اجرا می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: ساخت ۲ تقاطع غیر همسطح به ارزش ۱۸۰  میلیارد ریال (تقاطع غیر همسطح راه آهن پرندک به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال، تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی شهید مهدی پرندک به ارزش ۸۰ میلیارد ریال) در سال‌های گذشته آغاز و اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که تلاش می‌شود تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.
جهانی افزود: در این راستا یک هزار و ۸۰۰ متر حفاظ بتنی به ارزش ۵۰ میلیارد ریال برای ایمن سازی پل های آزادراه ساوه-تهران اجرا شده است.
وی ادامه داد: مرمت و بازسازی ۱۵۰ انواع پل و آبرو در سطح راههای استان، عملیات تکمیلی تقاطع غیر همسطح نورآباد شازند، کردیجان در شهرستان آشتیان، واریانت روستای میانرودان در شهرستان خمین و بازسازی اساسی پل سفید پل قره چای و اجرای دریواسیون و بقیه پل های استان از جمله اقداماتی است که برای نگهداری ابنیه فنی راههای استان به عمل آمده است.
 مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی خاطر نشان کرد: نگهداری از ۳۵۰ کیلومتر روشنایی به ارزش ۶۰ میلیارد ریال و ایجاد ۲۲ کیلومتر روشنایی طولی (۱۱کیلومتر محور اراک-توره-بروجرد، هشت کیلومتر آزادراه ساوه-تهران و سه کیلومتر در گردنه های نقره کمر و عبدل آباد شهرستان تفرش) به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال، خط کشی یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های استان به ارزش ۱۶۰ میلیارد ریال، اجرای ۱۹ کیلومتر حفاظ میانی (۱۵ کیلومتر گاردریل و چهار کیلومتر نیوجرسی) به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال از جمله اقدامات این اداره کل است.
جهانی گفت: نصب ۴۰۰ متر مربع تابلوی اطلاعاتی و سه هزار  عدد انواع تابلوهای ایمنی و مسیر نما به ارزش ۳۰ میلیارد ریال، نصب ۱۵۰ عدد چراغ چشمک زن به ارزش ۱۵ میلیارد ریال، ارتقای ایمنی در محورهای نراق – مشهد اردهال، گلدشت-آشیانه، جاسب، بیات، محور قدیم ساوه-تهران و ساوه-همدان، ساوه-بوئین زهرا، اراک-سلفچگان، خمین-الیگودرز و تفرش-جلایر با اجرای ۴۳۰ کیلومتر شیب شیروانی و شانه سازی راهها از مهمترین اقداماتی است که در یک سال اخیر در قالب طرح‌های امانی و پیمانی توسط این ادره کل انجام شده است.  
وی ادامه داد:  برای افزایش راندمان کاری در حوزه ایمنی راه‌ها با تشکیل اکیپ‌های امانی، صرفه جویی ۳۰ درصدی در زمینه خط کشی، تعمیر و نگهداری روشنایی و احیای حفاظ‌های فلزی و تابلوهای ایمنی صورت پذیرفته است.
 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: بازسازی سه دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری فرسوده به ارزش ۲۰۹ میلیارد ریال تعمیر و تجهیز هفت دستگاه کامیونت گشت راهداری به ارزش ۱۰ میلیارد ریال و نگهداری از ۲۹۶ دستگاه انواع ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین راهداری با صرفه جویی ۲۷ درصدی در هزینه ها توسط کارگاه ماشین آلات راهدارخانه از دیگر اقدامات این اداره کل است.
جهانی گفت: با توجه به اهمیت مسئله محرومیت زدایی از روستاها و توانمند ساختن مناطق کم برخوردار، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی در اقدامی جهادی و با صرف هزینه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در یک سال اخیر ۷۴ کیلومتر راه روستایی را زیر سازی و آسفالت کرده‌است.
وی اظهار داشت: آسفالت ۱۶ راه روستایی از جمله راه روستایی سیردر شهرستان خنداب، روستای سلوکلو، چاپار و راستگردان در شهرستان کمیجان، ده حسین و تکیه در شهرستان شازند، قزل قاش و گوگسیگرد در شهرستان تفرش، خرم آباد، بندنقین و میچینک در شهرستان ساوه، قانیاروق، علیم آباد و کاروانسرا در شهرستان اراک از جمله مهمترین اقدامات این اداره کل است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی سهم برخورداری راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار استان مرکزی را ۹۲ درصد عنوان کرد و گفت: این مهم از میانگین کشوری ۹ کیلومتر بیشتر است.
جهانی افزود: ۲۱۰ کیلومتر از آسفالت راه‌های روستایی استان باقی مانده که در صورت تامین اعتبار اقدامات لازم در خصوص زیرسازی و آسفالت آن توسط این اداره کل انجام می شود.
وی افزود: ۷۲۰ میلیارد ریال در یک سال اخیر در راستای ارتقای سامانه­‌های هوشمند جاده­ای استان اختصاص یافت که ۲۷ سامانه نظارتی، بروزرسانی و ۷۲ دستگاه  دوربین­ های ثبت تخلف سرعت و چهار دستگاه هوشمند توزین بار در جاده ها افزوده شد.
جهانی ادامه داد:  ۱۳۵ شرکت حمل و نقل کالا در حوزه حمل و نقل کالای استان فعال است و در یک سال گذشته ۲۰ میلیون تن کالا از مبدا استان مرکزی به نقاط مختلف کشور حمل شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: ۱۵ درصد از بارهای حمل شده در این مدت به صورت درون استانی و ۸۵ درصد برون استانی است که مقصد اصلی بارهای استان به ترتیب تهران، اصفهان و خوزستان بوده‌ است.
جهانی گفت: ۳۵ هزار و ۶۵۲ تن کالای اساسی از بنادر جنوب کشور در مدت یک سال اخیر حمل شده که در مقایسه با سایر استان‌­های کشور از رتبه اول برخوردار است.
وی ادامه داد: سهم روزانه تعیین شده برای استان مرکزی ۴۵ ناوگان در روز بوده که با توجه به استقبال رانندگان استان و حضور جهادی در تخلیه بنادر، روزانه بطور میانگین ۹۵ ناوگان در این عرصه یاری رسان بوده اند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر سالانه توسط ۴۸ شرکت حمل و نقل مسافری در استان به نقاط مختلف کشور جابجا می شود.
جهانی اظهار داشت: سه مجتمع خدمات رفاهی بین راهی به ارزش یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال در جاده دلیجان-سلفچگان، فرمهین-اراک و اراک-خمین با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در هفته دولت به بهره برداری رسید.
وی یاد آور شد: ۳۲ نقطه حادثه خیز در استان مرکزی وجود داشت که ۲۹ نقطه آنها ایمن سازی شده و ایمن سازی بقیه این نقاط در دست اقدام است.
مدیرکل راهداری و جاده‌ای و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان وظیفه خدمت رسانی به زائران اربعین را برعهده دارند و ۹ هزار دستگاه برای خدمت رسانی به زائران اربعین تدارک دیده شده‌ است.
جهانی گفت: هفت دستگاه راهداری برای ایمن سازی جاده‌ها به شهر مهران ارسال و ۸۰ نفر نیز در اربعین ابا عبدالله الحسین(ع) به مرز مهران اعزام می‌شوند.
وی ادامه داد: یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سفر هیات دولت به این اداره کل اختصاص یافت که ۶۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، ۹۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات کشوری و بقیه از محل اعتبارات راه و شهرسازی بوده است.
استان مرکزی دارای ۶۴۵۰ کیلومتر انواع راه شریانی، اصلی، فرعی، روستایی، بزرگراه و آزادراه است که از این رقم حدود ۷۵درصد شامل راههای روستایی است.

2022-08-31 18:26:49

منبع خبر : https://www.irna.ir/news/84873555/%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DB%B7%DB%B6-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2%DB%8C-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF

دکمه بازگشت به بالا