اخبار علمی پزشکی

انتقاد از تناقض سهم بودجه صندوق‌های رفاه دانشجویی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت

انتقاد از تناقض سهم بودجه صندوق‌های رفاه دانشجویی
وزارتخانه‌های علوم و بهداشت
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به تناقض موجود در سهم صندوق‌های رفاه دانشجویی وزارت علوم و بهداشت در دریافت بودجه گفت: وام‌هایی که به دانشجویان می‌دهیم تأثیر بسیار کمی در زندگی آنها دارد. ۹۲ درصد دانشجویان تحت پوشش صندوق رفاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ۸ درصد باقی تحت صندوق وزارت بهداشت هستند. در سال ۹۶ کل بودجه‌ صندوق وزارت بهداشت ۲۵ میلیارد تومان و بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۰۵ میلیارد تومان بوده در حالی که امسال بودجه‌ وزارت بهداشت ۱۰ میلیارد تومان از وزارت علوم بیشتر شده است. این تضاد که دانشجویان دو وزارتخانه شاهد آن هستند مساله مهمی در کشور است که باید حل شود.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود گنجی درباره وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه شهیدبهشتی گفت: طبق سرکشی که از خوابگاه‌ها داشتیم، برای دانشجویان زحمات بسیار زیادی کشیده شده و دانشگاه شهیدبهشتی هم بیشترین ظرفیت خوابگاه و هم باکیفیت‌ترین خوابگاه‌ها را دارد. ما در صندوق رفاه در ارتباط با وضعیت دانشجویان خوابگاهی نگرانی خاصی نداریم اما مسائل خوابگاهی موجود، متوجه کلیه‌ی دانشگاه‌های کشور است و چند ریشه‌ی اصلی دارد که به برخی از سیاست‌گذاری‌های ما، دانشگاه‌ها و وزارت علوم بازمی‌گردد.
وی با بیان اینکه  ۱۶ درصد بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به تغذیه‌ی دانشجویی اختصاص دارد، اظهار کرد: دانشگاه شهید بهشتی، ۶ هزار دانشجوی خوابگاهی دارد. براساس آماری که به صندوق رفاه اعلام‌شده، حدود ۲ هزار نفر از این دانشجویان واجد شرایط هستند و باقی دانشجویان که به آنان اسکان داده شده، فاقد تراز و سنواتی هستند. با مساعدت مسئولان دانشگاه شهید بهشتی، امکان معرفی اسکان این دانشجویان نیز فراهم شده است.
دکتر گنجی ادامه داد: تعدادی از خوابگاه‌های دانشگاه تا به حال ثبت نشده‌اند؛ براساس نامه‌ی وزیر محترم علوم، هر خوابگاهی اعم از خوابگاه خیرین می‌تواند ثبت شود اما بودجه‌ی موردنظر در جایی که خیر خواسته خرج می‌شود.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با بیان اینکه در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای تاسیس ۲۰۰ هزار خوابگاه متأهلی قراردادی با وزارت راه و شهرسازی منعقد شده که سهمیه‌ی دانشگاه شهید بهشتی حدود ۴ هزار خوابگاه است، تصریح کرد: دانشگاه باید امکانات زیربنایی از جمله زمین را به وزیر علوم گزارش دهد تا با معرفی به وزارت راه و شهرسازی این خوابگاه‌ها ساخته شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، وی افزود: اگر سازمان برنامه و بودجه، قانون را اجرا کند، در هیچ دانشگاهی مشکلی پیش نمی‌آید. برای مثال بودجه‌ی صندوق رفاه دانشجویان ۴۵ هزار میلیارد تومان است در حالی که بودجه‌ی کل وزارت علوم ۴۲ هزار میلیارد تومان است. تا به امروز، برای تفهیم این تناقض حتی یک جلسه هم برگزار نشده اما اما درصددیم که حداقل برای سال آینده وضعیت روشن شود.

انتهای پیام

سورس :
https://www.isna.ir/news/1401072715138/انتقاد-از-تناقض-سهم-بودجه-صندوق-های-رفاه-دانشجویی-وزارتخانه-های

دکمه بازگشت به بالا