آخرین اخبار

آموزش مجازی به دانشگاه پیام نور سپرده شود

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه پیام نور، امانقلیچ شادمهر در نشست رئیس، اعضای هیات رئیسه و روسای استانی دانشگاه پیام نور که به صورت ویدئوکنفرانس در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، افزود: دانشگاه پیام نور دانشگاهی ماموریت گرا، توسعه گرا و توسعه ساز است. این دانشگاه ماموریت گرا بودن خود را در ارائه موفق آموزش مجازی به اثبات رسانده است.

وی با اعلام حمایت از دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه موثر در ارتقای آموزشی کشور گفت: دولت ها باید نگاه استراتژیک واحدی بر تمامی زیرنظام های آموزش عالی کشور داشته باشند و تعریف درستی از جایگاه این دانشگاه ارائه دهند.
شادمهر از دانشگاه پیام نور خواست با دورکردن چالش ها از درون، نظارت بر مدیران و حمایت همه جانبه از آنها در استان ها در جهت حفظ این مجموعه آموزشی اهتمام ورزد.

لزوم تبدیل دانشگاه پیام نور به دانشگاه تخصصی و نوگرا

نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون آموزش مجلس، دانشگاه پیام نور را دانشگاهی کاربلد دانست که از عهده وظایفش به خوبی برآمده واز سطح علمی قابل قبولی برخوردار است .مهدی اسماعیلی حمایت از نظام آموزش عالی در کشور را ضرورتی انکارناپذیر دانست و با عنوان اینکه نظام آموزشی هنوز به دغدغه اول مسئولان و مردم تبدیل نشده است، اظهار داشت: تا زمانی که این مهم تحقق نیابد، کشور پیشرفت لازم را در زمینه آموزش نخواهد داشت.
وی بر حمایت ویژه کمیسیون آموزش مجلس از طرح های تقویت نظام آموزش عالی که از سوی دانشگاه پیام نور ارائه شود، تاکید کرد و افزود: این دانشگاه باید به دانشگاه تخصصی نوگرا تبدیل شود و رشته هایی را دایر کند که تاکنون در کشور راه اندازی نشده است.
لزوم تثبیت جایگاه دانشگاه پیام نور به عنوان مرکز متولی نظام آموزش عالی
وی با تاکید بر لزوم تبیین و فهم مشترک دانشگاه پیام نور و وزارت علوم از ماموریت اصلی این دانشگاه اظهار داشت: نقش و جایگاه دانشگاه پیام نور به عنوان یک مرکز متولی نظام آموزش عالی باید در این وزارتخانه تثبیت شود.
اسماعیلی ضمن حمایت از تفکر سیستماتیک وزارت علوم و مراکز آموزش عالی موجود اظهار داشت: این تفکر برای یک مجموعه زنجیره وار که همگی در یک راستا ماموریت آموزشی کشور را به عهده دارند باید تقویت و هدایت شود.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی همچنین از دانشگاه پیام نور خواست سهم این دانشگاه را در تولید علم و تربیت دانشجو چه در گستره ملی و چه در بعد بین المللی افزایش دهد و اظهار داشت: چنانچه سهم این دانشگاه در تولید علم کاملا مجزا شده و مستند شود، این دانشگاه می تواند با مدارک مستدل توفیقات خود را در این ماموریت مهم به اثبات برساند و حمایت های بیشتری را جذب کند.
وی تعامل بیشتر دانشگاه پیام نور با مجلس را راهی برای مطرح شدن مسائل و مشکلات این دانشگاه و ارائه راهکار مناسب برای حل آن دانست و گفت: ظرفیت ویژه حمایتی از تمامی مراکز آموزش عالی در کمیسیون آموزش فعلی وجود دارد که می تواند فرصتی برای دانشگاه پیام نور برای رفع دغدغه های موجود و همچنین راه اندازی رشته های مورد نیاز در مقاطع تحصیلات تکمیلی باشد.

ضرورت گسترش دیپلماسی علمی بین المللی دانشگاه پیام نور در کشورهای همسایه
ه
نماینده مردم کردستان، سروآباد و مریوان در مجلس و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به ۱۶ استان مرزی کشور و حضور موثر و نقش آفرین دانشگاه پیام نور در این مناطق اظهار داشت: دانشگاه پیام نور به عنوان بازوی دانشگاه های مادر دارای ظرفیت های ویژه ای است که باید از آن برای گسترش دیپلماسی علمی به ویژه در کشورهای همجوار و همسایه استفاده کند.
شیوا قاسمی پور افزود: دانشگاه پیام نور دارای کارنامه موفقی برای ارائه خدمات آموزشی در مناطق محروم و مرزی کشور بوده است و توانسته با حداقل هزینه با کیفیت ترین خدمات آموزشی را به مردم ارائه دهد.
وی بومی پذیری دانشگاه پیام نور را برای حضور بانوان در عرصه آموزش عالی بدون دغدغه دوری از خانواده بسیار مهم و ارزشمند خواند و افزود: کمتر دانشگاهی از چنین ظرفیت های ویژه ای برخوردار است و با توجه به کیفیت آموزشی مطلوب این دانشگاه و حضور اساتید مجرب در دانشگاه پیام نور باید کمک حال این دانشگاه باشیم.
قاسمی پور بر لزوم تعامل مستمر و مداوم دانشگاهیان پیام نور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور آگاهی رساندن از وضعیت فعلی دانشگاه تاکید کرد و گفت: دانشگاه پیام نور، دانشگاه مردم محروم در اقصی نقاط کشور است و نقش موثری در پیشبرد اهداف نظام آموزش عالی کشور دارد.

دانشگاه پیام نور نماد آگاهی بخشی و مهم ترین سرمایه اجتماعی برای تقویت مرزهاست

نماینده مردم بجنورد، جاجرم و سملقان و عضو کمیسیون آموزش عالی نیز گفت: دانشگاه پیام نور دانشگاهی عدالت محور و با کمترین آسیب اجتماعی در اقصی نقاط کشور حضور دارد و نمادی از آگاهی بخشی عمومی و ظرفیتی ویژه است برای خانواده هایی که نمی توانستند فرزندان خود را برای تحصیل به شهرهای دور بفرستند.
محمد وحیدی افزود: دانش آموختگان دانشگاه پیام نور جزو موفق ترین ها هستند و این دانشگاه به لحاظ استانداردهای آموزشی با کمترین ضریب ارزیابی نفوذ اساتید در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.
وی پذیرش دانش آموختگان دانشگاه پیام نور در دوره های تحصیلات تکمیلی را نشانه سواد بالای آنها دانست و اظهار داشت: محتوای غنی، کتاب محور و خودمحور بودن دانشجویان و آزمون های استاندارد، دانشجویان دانشگاه پیام نور را به لحاظ علمی در سطح بالایی قرار داده است.
وحیدی درباره حضور موثر دانشگاهیان پیام نور در NGO های اجتماعی اظهار داشت: بزرگ ترین هیات های مذهبی جوانان در اقصی نقاط کشور به ویژه در ایام اربعین و برپایی موکب ها در عراق متعلق به دانشگاه پیام نور است. 
لزوم ایجاد شورای مرکزی فعال برای هم افزایی بین دانشگاه ها در استان ها
وحیدی جریان یافتن روح جدید امید در دانشگاه پیام نور را به فال نیک گرفت و گفت: دانشگاه پیام نور باید در جهت ایجاد شورای مرکزی فعال در استانها اهتمام ورزد و با ایجاد هم افزایی بین دانشگاه ها در استان ها، بسترهای پیشرفت را بیش از پیش فراهم کند.
وی تاکید کرد: همه دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم بوده و هدف مشترک همه آنها ارتقای وضعیت آموزشی و پرورشی کشور است، اما تعامل و هم افزایی بین دانشگاه ها به شکل مطلوبی وجود ندارد که دانشگاه پیام نور می تواند با ایجاد یک شورای مرکزی تعامل خود را با همه دانشگاه ها در سطح استانی افزایش داده و کاستی های موجود یکدیگر را مرتفع کنند.
نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون آموزش عالی از نگاه ویژه اعضای کمیسیون آموزش عالی به تمامی زیرنظام های آموزش عالی خبر داد و اظهار داشت: این کمیسیون از هرگونه تقابل بین دانشگاه ها که موجب وارد شدن آسیب به مجموعه های آموزشی می شود، اجتناب می کند.

ضرورت هدف گذاری دانشگاه پیام نور در ارتقای هویتی
وی اذعان داشت: دانشگاه پیام نور باید برای ارتقا و تقویت مواردی که جزو هویت این دانشگاه به شمار می رود، هدف گذاری کند.
وحیدی گسترش ظرفیت برای راه اندازی رشته های تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه پیام نور مهم دانست و اظهار داشت: نگاه کمیسیون آموزش مجلس به دانشگاه پیام نور نگاهی خودگردان است و معتقد است این دانشگاه می تواند با افزایش تعاملات با مجموعه های دولت، دغدغه های مالی خود را تا حدودی مرتفع کند.
وی در خصوص حضور موثر و مغتنم دانشگاه پیام نور در مناطق مرزی و محروم بیان کرد: امنیت مرز صرفا به امنیت نظامی و انتظامی نیست بلکه لازمه ایجاد امنیت بیشتر افزایش شاخص ها و سرمایه های اجتماعی است و دانشگاه پیام نور مهم ترین سرمایه اجتماعی است که توانسته و می تواند در تقویت مرزها موثر باشد.
وی ایجاد هم افزایی بین اقوام و مذاهب توسط دانشگاه پیام نور را بسیار ارزشمند دانست و با اشاره به ظرفیت ویژه دانشگاه پیام نور در برگزاری دوره های آموزشی مجازی گفت: این دانشگاه تنها دانشگاهی بود که در دوران کرونا با چالش جدی برای ارائه آموزش های الکترونیکی مواجه نشد.

2022-08-31 02:41:32

منبع خبر : https://www.irna.ir/news/84872634/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%86%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%AF

دکمه بازگشت به بالا