اخبار علمی پزشکی

پیشنهاد سرپرست دانشگاه الزهرا برای راه‌اندازی اتحادیه بین‌المللی دفاع از حقوق زنان

پیشنهاد سرپرست دانشگاه الزهرا برای راه‌اندازی اتحادیه
بین‌المللی دفاع از حقوق زنان
سرپرست دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه رویای ما برای جامعه ایده‌آل این است که زنان هم مدیران شایسته و پرتوان و هم مادران موفق، همسران وفادار و خواهرانی فداکار باشند، گفت: تحقق این رویا زمانی میسر است که دولت ها حمایت نمایند. زیرا ایفای این چهار نقش به صورت همزمان نیاز به حمایت و کمک دولت ها دارد. پیشنهاد ما این است که یک اتحادیه بین المللی برای دفاع از حقوق زنان به منظور به اشتراک گذاری ایده‌های حقوق زنان و تبادل تجربیات توانمندسازی زنان تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، دکتر فریده حق‌بین، سرپرست دانشگاه الزهرا(س) در جلسه ای که با حضور هیئت آفریقای جنوبی در این دانشگاه برگزار شد، به معرفی دانشگاه الزهرا به عنوان بزرگترین دانشگاه ویژه بانوان در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
وی با ذکر تاریخ تاسیس و آمار دانشجویان، اساتید، دانشکده ها، پژوهشکده زنان و پردیس ارومیه دانشگاه الزهرا گفت: از افتخارات ما در دانشگاه الزهرا وجود پژوهشکده زنان و دپارتمان مطالعات زنان و خانواده در دانشگاه است که در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. از اهداف ما در پژوهشکده زنان مطالعه و تبیین نگرش پیشرو اسلام به عنوان ایده ئولوژی و مکتب مورد توجه جمهوری اسلامی ایران به زنان و حفظ کیان خانواده است.
سرپرست دانشگاه الزهرا(س) افزود: دومین هدف ما تلاش برای جلب حمایت بیشتر از زنان سرپرست خانوار و گرفتن امکانات حمایتی برای زنانی است که در کنار فعالیت اجتماعی نقش موثری در خانواده برای فرزندان و همسرانشان دارند.
دکتر حق‌بین در ادامه افزود: رویای ما برای جامعه ایده ال این است که زنان هم مدیران شایسته و پرتوان و هم مادران موفق، همسران وفادار و خواهرانی فداکار باشند. تحقق این رویا زمانی میسر است که دولت ها حمایت نمایند. زیرا ایفای این چهار نقش به صورت همزمان نیاز به حمایت و کمک دولت ها دارد. پیشنهاد ما این است که یک اتحادیه بین المللی برای دفاع از حقوق زنان به منظور به اشتراک گذاری ایده های حقوق زنان و تبادل تجربیات توانمندسازی زنان تشکیل شود.
در ادامه دکتر لیلا تاجیک، مدیر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه الزهرا(س)، با ذکر یادداشت تفاهم های موجود بین دانشگاه الزهرا و دانشگاههای آفریقای جنوبی، پیشنهاد اجرایی سازی موارد همکاری، از جمله برگزاری نشستها و کنفرانسهای تخصصی، همکاری علمی اساتید و تبادل دانشجویان به صورت متقابل را مطرح کرد.
خانم مالولکه میکاتئو دبیرکل وزارت زنان، جوانان و افراد دارای ناتوانی آفریقای جنوبی و رئیس هیات میهمان در سخنان خود با تشکر فراوان از استقبال شایسته دانشگاهیان دانشگاه الزهرا از هیات آفریقای جنوبی، گفت: ما در اینجا با نشان های مهم و بزرگی از توانمندسازی زنان روبرو شدیم، درحالی که در آفریقای جنوبی هنوز در حال مبارزه برای توانمندسازی زنان در ابعاد اجتماعی و اقتصادی هستیم. به عقیده ی من توسعه مشارکت اجتماعی زنان جز با همکاری بخشهای دانشگاهی و تبادل تجربیات پژوهشی امکان پذیر نیست.
وی افزود: در آفریقا به خاطر تاثیر نظام آپارتاید و تبعیض های نژادی و جنسیتی، زنان به شدت ضعیف نگاه داشته شده اند. به منظور تحقق توانمندسازی زنان برای ایفای چهار نقش مهم زنان در جامعه و خانواده که ریاست دانشگاه الزهرا بدان اشاره نمودند، نیاز به همکاری و تبادل تجربیات داریم.
وی افزود: من با تاسیس اتحادیه بین المللی دفاع از حقوق زنان بسیار موافقم و از این ایده استقبال می کنم. پارلمان آفریقای جنوبی نیز قوانینی برای حمایت از زنان و حفظ حقوق آنان، تصویب نموده است.
وی سپس به تشریح بخشهای وزارت زنان، جوانان و افراد ناتوان آفریقای جنوبی و فعالیتهای هر بخش به صورت جداگانه که گاه با یکدیگر همپوشانی دارند پرداخت. ایجاد اشتغال برای زنان و جوانان، اصلاح سیستم حمل و نقل شهری به منظور تسهیل رفت و آمد اجتماعی برای افراد ناتوان جسمی، و نیز تصویب قوانین جلوگیری از خشونت علیه زنان و کودکان از جمله اقدامات آن وزارت در آفریقای جنوبی است.
بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه الزهرا در پایان نشست دو هدیه یادبود دانشگاه الزهرا از سوی دکتر حق بین سرپرست دانشگاه به رئیس هیات میهمان و سفیر آفریقای جنوبی در کشورمان اهدا شد.
انتهای پیام

سورس :
https://www.isna.ir/news/1401060806345/پیشنهاد-سرپرست-دانشگاه-الزهرا-برای-راه-اندازی-اتحادیه-بین-المللی

دکمه بازگشت به بالا