اخبار علمی پزشکی

بودجه فرهنگی دانشگاه تهران تامین نشده است

بودجه فرهنگی دانشگاه تهران تامین نشده است
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: آیین استقبال از دانشجویان جدیدالورود این دانشگاه روز چهارشنبه ۶ مهرماه برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر هادی بهرامی احسان در نشست خبری که امروز ۲۰ شهریور برگزار شد، با بیان اینکه کار فرهنگی را مبتنی بر آموزش می‌دانیم، توضیح داد: فرهنگ، تغییر نگرش‌ها، استقرار رفتارهای و فضیلت اخلاقی ‌ و ارتقاء تعاملات آموزشی را بر بستر کار فرهنگی می‌دانیم. با چنبن دیدگاهی، کار فرهنگی به عنوان کار اقدامی نقطه‌ای و مقطعی نمی‌دانیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: دانشجویان فرهنگی نسبت به درنظر نگرفتن فعالیت‌های دانشجویی در سابقه دانشجویی انتقاداتی دارند؛ به همین منظور، تهیه کارنامه فرهنگی دانشجویان را در دستور کار قرارداده‌ایم. تعداد مقالاتی که از سوی دانشجویان ارائه می‌شود، در ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر مدنظر قرار می‌گیرد اما کار فرهنگی‌اجتماعی دانشجویی فاقد اعتبار رسمی است.

وی ادامه داد: اگرچه دانشجویان از سود اجتماعی و فرهنگی به منظور اقدامات خود بهره‌مند می‌شوند اما در هنگام فارغ‌التحصیلی و  ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر هیچ‌آورده‌ای برای آنها ندارد. شرایط و تقاضای این گروه از دانشجویان را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که یک کارنامه برای دانشجویان تهیه کنیم. به جمع‌بندی نهایی رسیده‌ایم و عملیات اجرایی صدور کارنامه فرهنگی در سال تحصیلی پیش‌رو اجرا می‌شود.

دکتر بهرامی احسان با بیان اینکه مکانیزم‌هایی به کارنامه فرهنگی دانشجویان افزوده می‌شود، تصریح کرد: این مکانیزم‌ها به منظور یک امتیاز برای دانشجویان درنظر گرفته شده است که برای ورود به مقاطع بالاتر به عنوان یک امتیاز لحاظ شود.

وی با بیان اینکه بازگشایی دانشگاه‌ها پس از پاندمی ویروس کرونا و شرایط بازگشت به کلاس‌های حضوری مشکل بود، اظهار کرد: دانشگاه تهران به عنوان پیشرو دانشگاه‌های کشور، بازگشت به دآموزش حضوری و برگزاری کلاسهای حضوری را در دستور کار قرار داد. در عین اینکه هم اکنون، آموزش بر بستر فضای مجازی به عنوان مکمل آموزش حضوری درنظر گرفته شده است.

دکتر بهرامی احسان با اشاره به جریان‌های فرهنگی چند بُعدی و چند لایه که در اختیار اساتید و دانشجویان قرار دارند، گفت: با توجه به این شرایط، امروز کار فرهنگی، کاری بسیار پیچیده است.اگر راهبردهای فرهنگی مبتنی بر نیاز روز نباشند، منجر به بروز مشکلات فرهنگی می‌شوند. فرهنگ و ایجاد آموزه‌های جدید، تغییر نگرش و باورها ، استقرار فضائل اخلاقی و ارتقای تعاملات اجتماعی بر بستر آموزش قرار دارند. لذا می‌توان گفت که کار فرهنگی به هیچ وجه مناسبتی و نقطه‌ای نیست. فعالیت‌های فرهنگی متناظر فعالیت‌های آموزشی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به همکاری این مرکز آموزشی با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در زمینه برگزاری رویداد “آینده روشن”، توضیح داد: این رویداد، در قالب اردوی ۲ هفته‌ای و با حضور گروهی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد. در این دوره، دانشجویان، دروس عمومی خود را انتخاب کرده و این واحدهای درسی را سپری کردند. این دوره محدود به ارائه دروس عمومی نبود بلکه دانشجویان درگیر فعالیت‌های باشکوهی هم شدند. این فعالیت‌ها سبب می‌شد که جامعه هدف در شرایط حل مسائل  قرارگیرد. درگیر شدن دانشجویان با مسائل و مشکلات رشته تحصیلی خود، توجه به نیازهای اساسی کشور و شناسایی خلاء‌های موجود در رشته‌ها از دیگر دستاوردهای برگزاری این رویداد بود. در طول برگزاری دوره، اساتید در کنار دانشجویان حضور داشتند.

وی ادامه داد: این بسته آموزشی در اختیار دانشجویان قرارگرفت، در واقع یک بسته فرهنگی بود که موجب هم‌افزایی، برگزاری کارگاه حل مسئله و ارتباط حضوری دانشجویان با اساتید شد.دانشجویان دغدغه‌مند که نگران آینده رشته‌های تحصیلی خود هستند، توانستند کارگروه‌هایی در این رویداد بزرگ تشکیل دهند. اگر تصمیم داریم که دانشجویان را با آمادگی کامل در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی، تخصصی، اخلاقی و اجتماعی رشد دهیم، راهکاری جز بهره‌گرفتن از جامعه دانشگاهی پیش‌رو نداریم.

دکتر بهرامی احسان با بیان اینکه برای تحقق هدف بهره‌گرفتن از ظرفیت دانشگاه‌ها باید به ظرفیت اساتید توجه کنیم، توضیح داد: اساتید را باید عنصر اصلی ایجاد رویدادهای فرهنگی دانست. همچنین  دانشجویانی که در آستانه فارغ‌التحصیلی قرار دارند یا دانش‌آموخته شده‌اند، می‌توانند تجربیات خود را به نودانشجویان منتقل کنند.

معاونت فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه ۱۰۱۸ دانشجوی دانشگاه تهران در ۱۷۳ انجمن علمی این مرکز آموزشی فعالیت می‌کنند، گفت: جلسات این انجمن‌ها با حضور اهضای هیئت‌علمی برگزار شده است. همچنین ۱۹۶ نشریه در دانشگاه تهران به چاپ می‌رسد که از این تعداد ۱۲ نشریه توانسته‌اند مجوز حرفه‌ای دریافت ‌کنند. دریافت مجوز حرفه‌ای، نشان از فعالیت جدی و درست دانشجویان در این عرصه دارد.

دکتر بهرامی احسان با اشاره به تخصیص بودجه ۳ درصدی دانشگاه برای انجام امور فرهنگی گفت: بنا به دلایل مختلف، این بودجه برای دانشگاه تهران تامین نشده است. سایر معاونت‌های دانشگاه تهران موفق به دریافت کمک‌های مالی شده‌اند اما این موضوع برای معاونت فرهنگی محقق نشده است. دریافت بودجه فرهنگی، به عنایت ویژه و عزم ملی نیاز دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه “دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجویان ایران اعلام کرده است که دانشگاه‌ها انجام امور فرهنگی را به دانشجویان بسپارند. این موضوع سبب می‌شود که برای آینده شغلی آماده شوند. خطا در انجام امور فرهنگی نسبت به خطا در موقعیت‌های اجرایی که برعهده می‌گیرند، با آسیب و تهدید کمتری همراه است. دانشگاه تهران برای این موضوع چه اقداماتی انجام داده‌است؟” گفت: اگر دانشگاه‌ها بخواهند امر فرهنگی را بدون حضور دانشجویان و به تنهایی جلو ببرند، فعالیت‌هایشان بدون ثمر باقی‌می‌ماند. انجام امور فرهنگی بدون حضور دانشجویان، نگاهی از بالا به پایین است. ورود دانشجویان به امور فرهنگی از ابتدای امر، یک موضوع اساسی و راهبردی است. دانشجویانی که در امور فرهنگی چه کانون‌ها و انجمن‌های علمی حضور دارند باید خود امور را به تنهایی انجام دهند. دانشگاه نیز می‌تواند تسهیل‌کننده امور باشد.

وی ادامه داد: اگرچه درارتباط با فعالیت دانشجویی دست‌پر هستیم اما هنوز به نقطه بهینه نرسیده‌ایم. در ارتباط با این موضوع باید از فکر نو و تازه بهره‌ببریم تا اقدامات موثرتری داشته باشیم. 

دکتر بهرامی احسان با بیان اینکه موضوع مهارت‌آموزی و مهارت‌محوری در دانشجویان باخلاءهایی همراه است، اظهار کرد: در این زمینه اشتغال و مهارت‌آموزی را به عنوان یک اصل اساسی در کانون توجه خود قرارداده‌ایم. به منظور تحقق مهارت‌آموزی دانشجویان، رویداد بزرگ “کار” را با هدف  با هدف ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه، در آبان ماه برگزار می‌کنیم.  شرکت های بزرگ در دانشگاه حاضر می‌شوند و دانشجویان مستعد در یک تعامل حرفه‌ای با شرکت‌ها، ایده هایشان را به شرکت‌ها ارائه می‌دهند. زیرا معتقدیم دانشجو باید کارآمدی را در دوران تحصیل خود بیاموزد و در حرفه های کوچک زود بازده و بازار، کار مناسب را یاد بگیرد.

وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره چرایی بسته بودن درب اصلی دانشگاه تهران گفت: این موضوع در حوزه اختیارت معاونت فرهنگی نیست و درگرو مسائل دیگر است. ما نسبت به بازبودن این در مشتاق هستیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به پروژه‌های در دست احداث این دانشگاه گفت: حدود ۲ هفته از زمان کلنگ‌زنی پروژه استخر این دانشگاه می‌گذرد و این پروژه در آبان ماه به پایان می‌رسد.

به گزارش ایسنا، دکتر رحمت‌الله اللهیاری، مدیرکل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران درباره تبدیل وضعت کارکنان شاهد و ایثارگر شرکتی گفت: کارگروهی در این دانشگاه تشکیل شده است و موضع تبدیل وضعت ۳۰۰ نفر در دستور کار قرار گرفته است. پرداخت فوق‌العاده ایثارگری نیز در حال انجام است. 

وی با اشاره به ماده ۶۶ قانون جامع ایثارگری و تسهیلات شهریه‌ای دانشجویان شهریه پرداز که در پردیس‌های دانشگاه تهران یا در نوبت دوم مشغول به تحصیل هستند، توضیح داد: بنا به این ماده قانونی، تمام دانشگاه‌ها موظف هستند که بدون دریافت شهریه پروسه ثبت‌نام دانشجویان در هر ترم را انجام دهند. بنیاد شهیئ موظف به پرداخت ۱۰۰ درصدی شهریه دانشجویان ایثارگر شهریه‌پرداز است. اگرچه مبلغ هنگفتی از بنیاد شهید بستانکار هستیم اما مشکلی برای فارغ‌التحصیلی دانشجویان ایثارگر به وجود نیامده است. 

انتهای پیام

سورس :
https://www.isna.ir/news/1401062015272/بودجه-فرهنگی-دانشگاه-تهران-تامین-نشده-است

دکمه بازگشت به بالا