اخبار بین المللی

امضای تفاهم نامه توسعه میدان گازی آرش میان عربستان و کویت

امضای تفاهم نامه توسعه میدان گازی آرش میان عربستان و
کویت
روزنامه الجریده کویت امروز (دوشنبه) نوشت: این تفاهم نامه دیروز (یکشنبه) بین شرکت «آرامکو» عربستان و شرکت «نفت الخلیج» کویت و با حضور «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان و «بدر الملا» وزیر نفت کویت امضا شد.
 تفاهم نامه جدید در راستای اجرای یادداشت تفاهم امضا شده بین دو کشور در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۹ و سرعت بخشیدن به مذاکرات بین نمایندگان دو کشور برای توافق بر سر سازوکار مستقیم و اجرای توسعه این میدان گازی است.
«خالد العتیبی» سرپرست شرکت نفت «خلیج» کویت گفت: برنامه مشترک توسعه میدان آرش با هدف تولید مقادیری گاز معادل یک میلیارد متر مکعب در روز و ۸۴ هزار بشکه گاز مایع شده (ال پی جی) است.
وزرای نفت عربستان و برق، آب و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده در شهر کویت در ۲۴ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی و طی صورتجلسه‌ای که در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۲۲ میلادی به امضا رسید، برای تسریع در بهره برداری از میدان گازی «آرش» (الدره) واقع در منطقه آبی تقسیم شده موافقت و تمایل خود را برای تفاهم با تهران در زمینه مسائل این میدان گازی اعلام کردند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هشتم فروردین سال ۱۴۰۱ در واکنش به توافق اعلام شده جدید میان عربستان و کویت درخصوص میدان مشترک گازی آرش تاکید کرد که حق ایران برای بهره برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است.
ذخیره گاز این میدان که در اواخر دهه۱۹۶۰ کشف شد، حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8306437/امضای-تفاهم-نامه-توسعه-میدان-گازی-آرش-میان-عربستان-و-کویت

دکمه بازگشت به بالا