اخبار بین المللی

رای منفی مردم شیلی به قانون اساسی جدید

رای منفی مردم شیلی به قانون اساسی جدید
نتایج اولیه همه پرسی درباره پیش نویس قانون اساسی جدید شیلی نشان می‌دهد مردم این کشور روز یکشنبه به طور گسترده‌ای به پیش نویس قانون اساسی جدید پاسخ منفی دادند.
۶۲ درصد شرکت کنندگان در همه پرسی به پیش نویس قانون اساسی جدید که قرار بود جایگزین قانونی اساسی فعلی شود که در زمان دیکتاتوری اوگوستو پینوشه دیکتاتور سابق شیلی تدوین شده است، رای منفی دادند.
این پیش نویس که به دنبال توافق میان نمایندگان پارلمان شیلی و نمایندگان جامعه مدنی در پی تظاهرات خشونت آمیز علیه نابرابری اجتماعی که در سال ۲۰۱۹ کشور را به لرزه در آورد، بر محور حقوق اجتماعی، محیط زیست، برابری و حقوق بومیان تدوین شده است.
در حالی که نزدیک به ۸۰ درصد جمعیت شیلی در پایان سال ۲۰۲۰ از تدوین قانون اساسی جدید حمایت کرده بودند، نظرسنجی‌های قبل از همه پرسی نشان داد حمایت افکار عمومی از پیش نویس قانون اساسی جدید به علت نگرانی‌ها درباره برخی تدابیر و مناقشه درباره اشخاص تعیین شده برای مشارکت در نگارش متن قانون اساسی کمتر و کمتر شده است.
گابریل بوریک، رئیس جمهور شیلی وعده داده است در صورت رد شدن متن پیش نویس قانون اساسی جدید، روند جدیدی به منظور نگارش قانون اساسی جدید راه اندازی خواهد شد و به این ترتیب به خواست مردم شیلی که در سال ۲۰۲۰ عنوان شده، پاسخ داده خواهد شد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8231396/رای-منفی-مردم-شیلی-به-قانون-اساسی-جدید

دکمه بازگشت به بالا