اخبار بین المللی

تاکید شیخ نعیم قاسم بر حفاظت از حق لبنانی‌ها در «کاریش»

تاکید شیخ نعیم قاسم بر حفاظت از حق لبنانی‌ها در
«کاریش»
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه فرصت تشکیل دولت از بین نرفته، دولت فعلی به عنوان نقطه آغازی برای تشکیل دولت جدید عنوان کرد.
وی گفت: به نظر ما فرصت تشکیل دولت از دست نرفته است و می‌توان از دولت فعلی به عنوان نقطه آغازی برای تشکیل دولت جدید استفاده کرد، به ویژه اینکه نیرو‌های شرکت کننده در این دولت همان نیرو‌هایی هستند که در این دوره دولت بعدی را تشکیل خواهند داد، پس چه چیزی تغییر کرده است؟
شیخ نعیم قاسم در بیانیه‌ای که از سوی روابط عمومی حزب‌الله منتشر شد، اظهار داشت: همانطور که ما این دسته از مقامات و وزرا را انتخاب کردیم، می‌توان آن‌ها را حفظ کرد یا اصلاحات جزئی انجام داد که منجر به تشکیل دولت شود چرا که همین تشکیل دولت گامی رو به جلو به شمار می‌آید و در حقیقت به تسهیل انتخاب رئیس جمهور کمک می‌کند، به ویژه که زمان دولت کوتاه است و بنابراین نیازی به این نیست که ما شروط و مطالبات را پیچیده کنیم، زیرا مصلحت کشور در تشکیل دولت است و در درجه بعد نیز برگزاری به موقع انتخابات ریاست جمهوری مهمتر و بهتر از هر چیز دیگری است.
وی افزود: ما مجلس نمایندگان جدیدی داریم که هیچ یک از نمایندگان و جناح‌ها نمی‌توانند خود را وفادار یا مخالف معرفی کنند، زیرا فرض بر این است که این دوره به زودی به پایان می‌رسد و بنابراین این مجلس، رئیس جمهور و دولت جدید را انتخاب خواهد کرد و این دوره جدیدی را در کشور به روی ما باز خواهد کرد.
شیخ نعیم قاسم تاکید کرد: زمانی که لبنان برای احقاق حق خود التماس می‌کرد گذشته است و ۱۲ سال است که تلاش می‌کنیم منابع نفتی و گازی و دریایی خود را به دست آوریم و اسرائیلی‌ها آن را دست کم می‌گرفتند و شروطی را که می‌خواستند به ما تحمیل می‌کردند؛ بنابراین ما به راه حلی نخواهیم رسید. اما اکنون لبنان از موضع قدرت و وحدت و آمادگی برای رویایی با چالشها، مذاکره می‌کند.
وی افزود: ما در لبنان به عنوان لبنانی آنچه که می‌خواهیم، نفت و گاز و حقوق دریایی خودمان است. دشمن آنچه در میدان کاریش از نفت و گاز می‌خواهد در حال حاضر اگر ما نتوانیم حقوق خود را به دست بیاوریم، آن‌ها هم نمی‌توانند به چیزی که می‌خواهند برسند. این توازن بسیار مهمی است، آنچه لبنان می‌خواهد حقوق کامل نفت و گاز خود است.
برای تعیین مرز‌های دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی پنج دور مذاکرات غیرمستقیم در مقر نیرو‌های بین المللی حافظ صلح (یونیفیل) در منطقه راس الناقوره در جنوب لبنان برگزار شد، ولی این مذاکرات به دلیل اختلاف طرفین به حالت تعلیق درآمد سپس از سرگرفته شد.
بخش‌های شرقی دریای مدیترانه دارای منابع گازی به نسبت بزرگی است که از دو سال قبل رژیم صهیونیستی تلاش‌های اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده است و اخیرا با زیاده خواهی رژیم صهیونیستی تنش بر سر مالکیت دو میدان گازی «قانا» و «کاریش» بالا گرفته است.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8240413/تاکید-شیخ-نعیم-قاسم-بر-حفاظت-از-حق-لبنانی‌ها-در-کاریش

دکمه بازگشت به بالا