اخبار بین المللی

سوریه خواستار ورود جامعه جهانی به مسئله بستن آب حسکه شد

سوریه خواستار ورود جامعه جهانی به مسئله بستن آب حسکه
شد
وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای اقدام دولت ترکیه در بستن آب آشامیدنی به روی مردم استان حسکه را جنایت جنگی و جنایت ضد بشر خواند.
به گزارش سانا، در این بیانیه آمده است: دولت ترکیه و گروه‌های مسلح وابسته به آن بیش از ۵۰ روز است که اهالی شهر حسکه و شهر‌های اطراف آن را که جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را در بر می‌گیرد، از آب آشامیدنی محروم کرده اند.
وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد: صدور بیانیه‌هایی در محکومیت این جنایت غیر انسانی کافی نیست بلکه نیازمند تحرک فوری جامعه بین المللی است. همچنین دولت ترکیه در چند سال اخیر از روانه سازی حق آبه سوریه و عراق طفره می‌رود.
استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه است که تنها مرکز استان در کنترل دولت مرکزی است، اما سایر مناطق استان در کنترل شبه نظامیان موسوم به قسد قرار دارد.
پست تصفیه آب منطقه شمال شرق سوریه در منطقه علوک در مجاورت مرز‌های مشترک با ترکیه قرار دارد. گروه‌های مسلح وابسته به ترکیه که در نوار مرزی مشترک مستقر هستند، به بهانه‌های مختلف برق این پست را تامین نمی‌کنند یا مسیر آب منتهی به این تصفیه خانه را می‌بندند.
این مسئله افزون بر ایجاد خشکسالی شدید در شمال شرق سوریه، اخیرا موجب شیوع بیماری عفونی وبا شده است که در هفته گذشته ۷ قربانی گرفت.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8240927/سوریه-خواستار-ورود-جامعه-جهانی-به-مسئله-بستن-آب-حسکه-شد

دکمه بازگشت به بالا