اخبار بین المللی

گروسی با پوتین در سن پترزبورگ دیدار کرد

گروسی با پوتین در سن پترزبورگ دیدار کرد
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سن پترزبورگ دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش الجزیره، پوتین در این دیدار گفت: از زمان تاسیس آژانس، روسیه از آژانس و فعالیت‌های آن حمایت کرده است و ما به جد برای همکاری با آژانس تلاش می‌کنیم و این یکی از اولویت‌های اساسی ماست و شما به عنوان مدیرکل آژانس، نقشی اساسی در این آژانس دارید.
او افزود: همه کشور‌ها باید نقش اساسی در تقویت سلامت هسته‌ای داشته باشند و ما این موضع خود را مربوط به همه انواع منع گسترش تسلیحات هسته‌ای می‌دانیم. ما از اولین کشور‌هایی بودیم که در پایه گذاری رآکتور‌های هسته‌ای ایفای نقش کردیم و همانطور که می‌دانید نیروگاه‌های تولید برقی داریم که به انرژی هسته‌ای وابسته است؛ بنابراین روسیه در این زمینه ثابت قدم است.
پوتین تاکید کرد: طبیعتا ما می‌دانیم که سیاسی کاری خطرناکی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای وجود دارد و ما به تلاش‌های شما برای کاهش این سیاسی کاری از طریق همکاری با یکدیگر بدون در نظر گرفتن تنش‌ها تکیه می‌کنیم. از حضور شما در اینجا خرسندیم و در همه مسائل مورد علاقه مشترک گفتگو خواهیم کرد و همچنین مسائلی وجود دارد که نگرانی برخی کشور‌ها و همچنین نگرانی ما را برمی انگیزد به ویژه در خصوص اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و ما برای گفتگو در این خصوص آمادگی داریم.
مدیر کل آژانس انرژی اتمی نیز گفت: از شما جناب رئیس جمهور برای این دیدار تشکر می‌کنم و همانطور که می‌گویید مسائل مرتبط با استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، تاریخ طولانی دارد و روسیه یکی از طرف‌های موثر در این مسائل بوده و هست به ویژه در زمینه فناوری.
او افزود: از نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی، روسیه یکی از طرف‌های اصلی در بسیاری از فعالیت‌هایی است که آژانس از آن آگاه است. همانطور که می‌دانید در این مرحله جهانی و مسائل انرژی و سوخت در جهان، ما را به هم برای گفتگو درباره انرژی هسته‌ای و نقش انرژی هسته‌ای در زمان کنونی و همچنین در آینده، نزدیک می‌کند. همانطور که گفتید این‌ها مسائلی است که درباره آن گفتگو می‌کنیم و مسائل بسیار مهمی است به ویژه اینکه ما مسائلی داریم که به سلامت و امنیت هسته‌ای مرتبط است به خصوص درباره نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و همانطور که می‌دانید ما تلاش‌های زیادی انجام دادیم تا از هرگونه حادثه هسته‌ای که می‌تواند به همه و منطقه آسیب بزند جلوگیری کنیم. برای همین به انجام گفتگو‌های مهم با شما چشم دوخته ایم.
این در حالی است که رئیس جمهور روسیه در هفته‌های اخیر هشدار داده در صورت تعدی به خاک این کشور، مسکو استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را بر خود مجاز می‌داند.
پیش از این نیز، پس از تصویب قوانین و معاهدات مربوط به الحاق جمهوری‌های خلق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به روسیه به ترتیب توسط مجلس دومای روسیه، شورای فدراسیون این کشور و رئیس جمهور روسیه در روز‌های گذشته، پوتین طی حکمی دستور داد که تاسیسات نیروگاه اتمی زاپروژیا در فهرست دارایی‌های دولتی قرار گیرد.
کنترل نیروگاه زاپروژیا اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین به دست نیرو‌های روس افتاده است و درگیری‌های اطراف این نیروگاه که بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپاست، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. 

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8257730/گروسی-با-پوتین-در-سن-پترزبورگ-دیدار-کرد

دکمه بازگشت به بالا