اخبار بین المللی

ولایتی: آمریکا نمی‌تواند در برابر ایران دوام بیاورد/ آمریکایی ها باید منطقه را ترک کنند

ولایتی: آمریکا نمی‌تواند در برابر ایران دوام بیاورد/
آمریکایی ها باید منطقه را ترک کنند
علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل، مشکل اروپایی‌ها و غرب را اعتقاد آن‌ها به دنیای تک قطبی و ابرقدرتی آمریکا عنوان کرد.
ولایتی در مصاحبه با المیادین تصریح کرد که آمریکایی‌ها می‌خواهند در مکان و موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند ثروت کشور‌های دیگر را غارت کنند؛ مانند نفتی که اکنون از سوریه می‌دزدند.
مشاور رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه راه حل شرایط کنونی بین المللی خروج ناتو و گفتگو از طریق سازمان ملل است گفت: اروپایی‌ها زمانی سیاست‌های مستقلی داشتند، اما امروز تابع آمریکا هستند و آسیب‌هایی که در بحران اوکراین به اروپا وارد شد، ناشی از وابستگی به آمریکاست.
وی درباره اتفاقات اخیر در ایران نیز گفت: این اتفاقات برای همه بسیار تأسف بار و ناراحت کننده بود؛ ایرانی‌ها احساسات قوی و واکنش‌های معقولی دارند.
ولایتی تاکید کرد: آمریکا و اسرائیل آنقدر قوی نیستند که ایران را تجزیه کنند و مردم بزرگ ایران اجازه این کار را نخواهند داد، اما آن‌ها اینگونه فشار‌ها را تشدید کردند، زیرا دیدند ایران با وجود تحریم‌ها در حال رشد است و حرف اول و آخر را در منطقه می‌زند. آمریکایی‌ها نمی‌توانند مقابل ایران دوام بیاورند و آن‌ها باید منطقه را ترک کنند.
ایران با حرکت به سمت شرق تحریم‌ها را دور می‌زند
مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران با سیاست نگاه به شرق به تدریج از اثرات تحریم‌های شدید آمریکا و غرب که اتفاقی نادر در تاریخ بوده کاسته است.
وی ادامه داد: سازمان شانگهای واقعاً یک فرصت ارزشمند برای ایران است، زیرا بیش از نیمی از جمعیت جهان در آن عضویت دارند و شامل اقتصاد قدرتمندی مانند چین است. در شانگهای همکاری گسترده‌ای به طور مستقیم با روس‌ها و کشور‌های آسیای میانه داریم.
ولایتی همچنین با اشاره به اینکه برخی طرف‌ها تلاش می‌کردند دیگران را از خرید نفت و گاز از ایران بازدارند اضافه کرد: با این وجود چینی‌ها که بالاترین میزان مصرف انرژی را دارند، در اوج تحریم از ما نفت می‌خریدند. ایران و چین روابطی دیرین به قدمت دو هزار سال دارند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران در بحث ترانزیت از چابهار و آذربایجان ۴۰ درصد در زمان و هزینه‌های ترانزیت در بحث تبادل نفت صرفه جویی می‌کند، خاطرنشان کرد: این امر در مورد هند و سایر کشور‌های جنوب شرق آسیا نیز قابل اعمال است.
روابط ایران و عربستان
ولایتی با تاکید بر اینکه ایران همسایه عربستان است و با آن مشکلی ندارد گفت: باید سفارت خانه‌های دو طرف فعال باشند تا اختلافات به شکل بهتری حل و فصل شوند. به دلیل احترام متقابل و نیاز‌های موجود امکان حل بعضی از اختلافات و تفاوت دیدگاه‌ها وجود دارد.
رابطه ایران با کشور‌های محور مقاومت
وی اضافه کرد: ایران در قلب جبهه مقاومت قرار دارد و دوشادوش یمن، لبنان، سوریه، فلسطین و عراق تلاش می‌کند و به عراقی‌ها در مقابله با داعش کمک کرده است و اتفاقی که در سوریه افتاد نیز بی نظیر بود؛ بنابراین ما دوستانی در منطقه داریم و با هم در کنار هم هستیم.
ولایتی تاکید کرد: تاریخ ایران و عراق به هم نزدیک است و هیچ وقت جنگی بین ما و عراق رخ نداده است و جنگی که صدام به راه انداخت، علیه دو ملت بود و این اقدام و تجاوز مطابق خواست مردم عراق نبود.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8263208/ولایتی-آمریکا-نمی‌تواند-در-برابر-ایران-دوام-بیاورد-آمریکایی-ها-باید-منطقه-را-ترک-کنند

دکمه بازگشت به بالا