اخبار بین المللی

برنامه ائتلاف سعودی – اماراتی برای تشدید تنش در یمن

برنامه ائتلاف سعودی – اماراتی برای تشدید تنش در یمن
با توجه به آمادگی‌های نظامی نیرو‌های امنیتی استان تعز و حزب الاصلاح، اوضاع این استان بحرانی است و به دنبال از سرگیری درگیری‌های پراکنده بین شورای انتقالی جنوب و شبکه القاعده در أبین، دامنه این تنش‌ها به عدن در جنوب و نیز شبوه و حضرموت در شرق کشور کشیده شده است.
نورالدین العزعزی، کارشناس مسائل سیاسی گفت: گروه‌های شبه نظامی از خارج کشور اداره می‌شوند. برخی از آن‌ها به امارات و برخی دیگر به عربستان سعودی وابسته هستند و الآن منافع آن‌ها با یکدیگر برخورد پیدا کرده است.
کارشناسان معتقدند ائتلاف سعودی – اماراتی با به جان هم انداختن اخوانی‌ها در تعز و درگیر کردن شورای انتقالی جنوب با القاعده و حزب الاصلاح در أبین در جنوب یمن می‌کوشد این گروه‌ها را دچار فرسایش کند تا اوضاع همچنان متشنج بماند و نگاه‌ها از موضوع استقرار نیرو‌های عربستان سعودی در عدن و حضور نظامیان اماراتی در جزایر و سواحل راهبردی یمن منحرف شود.
سفیان العماری، معاون دبیرکل حزب دموکراتیک مردمی گفت: آن‌ها (سعودی و امارات) برای استقرار نیرو‌های جدید خود در چارچوب برنامه‌های انگلیسی و آمریکایی نیاز داشتند اوضاع را در این استان‌ها ملتهب کنند.
با توجه به رویکرد شورای انتقالی برای تشدید تنش‌ها و درخواست عقب نشینی نیرو‌های حزب الاصلاح به مناطق تماس، احتمال انفجار اوضاع و کشیده شدن تنش‌ها به استان حضرموت در شرق یمن وجود دارد.
تنش‌ها و لشکرکشی‌ها و هرج و مرج امنیتی بر استان‌های تحت سیطره ائتلاف سعودی – اماراتی سایه انداخته است. این اوضاع نشان می‌دهد هدف این ائتلاف گسترش هرج و مرج‌ها به منظور سیطره بر مناطق راهبردی و نفت‌خیز یمن در خشکی و دریاست.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8277426/برنامه-ائتلاف-سعودی-اماراتی-برای-تشدید-تنش-در-یمن

دکمه بازگشت به بالا