اخبار بین المللی

تعمیر و نگهداری اشتباه عامل سقوط هواپیماهای آمریکایی بوده است

تعمیر و نگهداری اشتباه عامل سقوط هواپیماهای آمریکایی بوده
است
مقامات نیروی هوایی آمریکا می‌گویند سقوط بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای C-۱۳۰ احتمالاً به این دلیل بوده است که مکانیک‌ها پروانه‌هایشان را در یک روش تعمیر و نگهداری برای مستندسازی بازرسی‌ها، خراش داده‌اند.
به گزارش «دیفنس وان»، تکنسین‌های تعمیر و نگهداری که تیغه‌های پروانه را از نظر ترک یا آسیب‌های دیگر بررسی می‌کردند، بر روی هر تیغه‌ها علائم دائمی خراش می‌دادند تا بازرسی را مستند کنند.
«سرگرد بو داونی» سخنگوی نیروی هوایی، در ایمیلی اعلام کرد: «فرآیندی که برای حک شماره سریال روی پروانه‌ها استفاده می‌شود، احتمالاً باعث ایجاد شکاف‌هایی در C-۱۳۰H شده است. این فرآیند که شامل قلم قوس الکتریکی برای برش دادن اعداد به سطح فلز بود، حدود شش ماه پیش متوقف شد و در آینده مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. تجزیه و تحلیل بیشتر برای درک کامل علت اصلی ترک‌ها مورد نیاز است. در حال حاضر تمرکز ما بر بازگرداندن ایمن و سریع این هواپیما‌ها به پشتیبانی از مأموریت‌های هوایی است.»
شکاف در پره‌های پروانه هواپیماها، نیروی هوایی را مجبور کرد ۱۱۶ هواپیما یعنی بیش از ۲۰ درصد از ناوگان C-۱۳۰ خود را زمین‌گیر کند. در حالی که تعداد کمی از هواپیما‌ها به پرواز بازگردانده شده‌اند، نیروی هوایی به دلیل نگرانی‌های امنیتی عملیاتی اعلام نمی‌کند که چه تعداد از آن‌ها زمین گیر هستند. اولین بار در اوایل اکتبر گزارش شد که این پروانه سقوط کرده و به زمین می‌نشیند، اما علت آسیب پیش از این فاش نشده بود.
هواپیما‌های زمین گیر شده از قدیمی‌ترین هواپیما‌های C-۱۳۰ در ناوگان نیروی هوایی ازتش آمریکا هستند. مدل‌های H در اواسط دهه ۱۹۷۰ از خط مونتاژ لاکهید مارتین شروع به کار کردند. ملخ‌ها در اصل توسط شرکت «همیلتون استاندارد» ساخته شده‌اند و هنوز هم تولید می‌شوند که اکنون بخشی از شرکت Raytheon Technologies Collins Aerospace است.
حکاکی تیغه‌های پروانه زمانی انجام شد که هواپیما در حال انجام تعمیرات اساسی پیچیده به نام «تعمیر و نگهداری انبار» در مجتمع لجستیک هوایی «وارنر رابینز» در «جورجیا» بود.
سرگرد داونی گفت: «زمانی که انبار در مجتمع لجستیک هوایی وارنر رابینز یک هاب و تیغه پروانه غیرقابل سرویس را از یک واحد صحرایی دریافت می‌کند، آن‌ها بازرسی، تعمیرات اساسی و آزمایش می‌شوند و سپس برای ارسال به واحد آسیب‌دیده آماده می‌شوند. این فرآیند شامل بازرسی‌ها و تعمیرات پیچیده‌ای است که در سطح واحد خارج از انبار انجام نمی‌شود.»
بر اساس داده‌های Forecast International، یک شرکت مشاوره متعلق به شرکت مادر دیفنس وان (GovExec)، در ناوگان نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر بیش از ۴۸۳ هواپیمای C-۱۳۰ پرواز می‌کند. از این تعداد، حدود ۲۰۰ مدل H هستند، اما فقط نیمی از آن‌ها زمین‌گیر شده‌اند.
هواپیما‌های جدیدتر C-۱۳۰J که بخش عمده‌ای از ناوگان نیروی هوایی را تشکیل می‌دهند، دارای ملخ‌های ۶ پره‌ای ساخت شرکت داوتی هستند که چنین مشکلی ندارند. برخی از بال‌های گارد ملی هواپیما‌های C-۱۳۰ مدل H را با ملخ‌های ۸ پره مخصوص پرواز می‌کنند که این پروانه‌ها نیز ساخت شرکت «کالینز ایراسپیس» هستند. آن هواپیما‌ها هم مشکلی ندارند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8279643/تعمیر-و-نگهداری-اشتباه-عامل-سقوط-هواپیماهای-آمریکایی-بوده-است

دکمه بازگشت به بالا