اخبار بین المللی

واکنش چارچوب هماهنگی و مقامات عراق به تحولات اخیر این کشور

واکنش چارچوب هماهنگی و مقامات عراق به تحولات اخیر این
کشور
گروه‌های شیعی عراق تحت عنوان ائتلاف «چارچوب هماهنگی» بیانیه‌ای را در واکنش به تحولات و درگیری‌ها صادر و از این آشوب‌ها ابراز تأسف کرد.
چارچوب هماهنگی: باید دولت خدمتگزار ملی هر چه سریعتر تشکیل شود
«چارچوب هماهنگی» عراق اعلام کرد: «در عین حال که نسبت به بروز فتنه‌ای کورکورانه که موجب قربانی شدن تعدادی از فرزندان کشور به دلیل مواضع نسنجیده شد عمیقاً ابراز تأسف می‌کنیم و از هر موضع و گفتار و رفتار‌ی که در توقف این فتنه و توقف خونریزی هم وطنانمان نقش ایفا کرد، تقدیر می‌کنیم.»
این بیانیه می‌افزاید: «همچنین از خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری نیرو‌های امنیتی و الحشد الشعبی قدردانی می‌کنیم. برای پیشگیری از تکرار فتنه و ریشه کن شدن عوامل آن باید دولت خدمتگزار ملی که قادر به اصلاح و مبارزه با فساد و سهم خواهی باشد و با احیای هیمنه کشور، امنیت و ثبات را با حضور نیرو‌های سیاسی علاقه‌مند برقرار کند، هر چه سریعتر تشکیل شود.»
ائتلاف چارچوب هماهنگی در پایان تأکید کرد: «از پارلمان و سایر نهاد‌های قانونی می‌خواهیم که مأموریت قانونی خود را از سر گیرند و وظایف خود را در قبال شهروندان انجام دهند.»
بیشتر بخوانید:
نوری المالکی: زور و قدرت نمی‌تواند یک واقعیت سیاسی را تحمیل کند
«نوری المالکی» نخست‌وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف قانون نیز در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه درباره تحولات اخیر این کشور بیانیه‌ای صادر و طی آن تصریح کرد: «زور و قدرت نمی‌تواند یک واقعیت سیاسی را که دیگران از آن اکراه دارند، تحمیل کند. هرکس که آتش جنگ برافروزد نمی‌تواند خود آن را خاموش کند یا روند آن را به تنهایی رقم بزند.»
نوری المالکی افزود: «همگان بر حفظ نظام سیاسی و فعالیت براساس قانون اساسی متعهد شده‌اند و ما باید بدون تعارف هر رفتار اشتباه از جانب هر طرفی که باشد را محکوم کنیم.»
رئیس ائتلاف دولت قانون ادامه داد: «از این فرصت برای تشکر از الحشد الشعبی استفاده می‌کنم که به انضباط خود پایبند بود و در قبال بحران‌ها منفعل عمل نمی‌کند.»
تهدید مصطفی الکاظمی به کناره‌گیری
«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شامگاه سه‌شنبه تهدید کرد چنانچه هرج‌ومرج و درگیری‌ها ادامه داشته باشند از سمتش کناره‌گیری خواهد کرد.
برهم صالح: موضع مقتدی صدر مسئولانه بود
«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق ضمن تمجید از موضع امروز «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در قبال تحولات این کشور، خواستار اعمال اصلاحات جدی در کشور شد.
«برهم صالح» طی اظهاراتی تصریح کرد: «موضع سید مقتدی صدر مسئولانه و شجاعانه و از روی شوق به وطن بود. باید اذعان کنیم که مجموعه سیاسی و مؤسسات قانونی در جلوگیری از آنچه روی داد درماندند.»
رئیس‌جمهور عراق تأکید کرد: «ما نیازمند اصلاحاتی جدی برای رفع معضلات هستیم. انتخابات زودهنگام می‌تواند تنش‌های سیاسی را حل و باب خروج از بحران را باز کند.»
وی هشدار داد: «قابل قبول نیست که کشور میدان نزاع بین دیگران یا محل تجاوز هر طرفی باشد. از درخواست نخست‌وزیر برای گفت‌وگوی ملی حمایت می‌کنیم و از ائتلاف چارچوب هماهنگی می‌خواهیم تا با جریان صدر در تماس باشد.»
تمجید الحشد الشعبی از اظهارات مقتدی صدر
سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) از اقدام «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر برای آرام کردن اوضاع و توقف خشونت تمجید کرد.
در بیانیه الحشد الشعبی آمده است: «الحشد الشعبی پس از فتوای مرجعیت عالی‌قدر شیعه، آیت‌الله علی سیستانی تأسیس شد. یکی از اولویت‌های الحشد الشعبی حفظ جان مردم عراق و دارایی‌های آن‌ها صرف نظر از وابستگی‌ها و گرایش‌هایشان بود.»
الحشد الشعبی تأکید کرد: «ملت عراق طی ۲۴ ساعت گذشته به دلیل خشونت‌های اعمال شده در تعدادی از شهر‌ها به ویژه در قلب بغداد که ده‌ها قربانی برجای گذاشت، در حالتی از رعب و وحشت به سر برد.»
در این بیانیه تأکید شد: «الحشد الشعبی دعوت مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق ظهر امروز (سه‌شنبه) به حفظ آرامش و توقف خشونت مسلحانه را ارج می‌نهد. ما همزمان خواستار گسترش امنیت و انجام وظایف ملی مطابق با قانون اساسی هستیم.»
بیشتر بخوانید:
«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای در توییتر درپی تحولات اخیر (دوشنبه و سه‌شنبه) عراق برای عاملان آشوب‌های اخیر طلب مغفرت و ابراز امیدواری کرد اینگونه اقدامات در آینده تکرار نشوند.
درخواست عربستان از گروه‌های سیاسی عراق برای حل اختلافات
در بیانیه وزارت خارجه عربستان درباره تحولات عراق ادعا شده است: «با نگرانی و توجه زیاد تحولات جاری در کشور برادر عراق را دنبال می‌کنیم و ونسبت به آنچه که باعث قربانی و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد متأسفیم.»
وزارت امور خارجه عربستان با دعوت از همه طرف‌ها به اتحاد برای حفظ منافع و دستاورد‌های مردم خود، اعلام کرد که «از همه تلاش‌ها برای دور کردن عراق از تفرقه و نزاع داخلی حمایت می‌کند.»
شیخ الخزعلی: نخست وزیر عراق به وظیفه خود عمل نکرد
شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق گفت: آنچه رخ داد حضور گروه‌های مسلح در اکثر استان‌های مرکزی و جنوبی بود که این گروه‌ها از انواع سلاح‌ها استفاده کردند و باعث ایجاد رعب و وحشت در میان شهروندان شدند.
الخزعلی افزود: برخی از این گروه‌ها، میادین نفتی استان‌های بصره و ناصریه را محاصره کردند که این امر یک تهدید اقتصادی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: الکاظمی به عنوان فرمانده کل نیرو‌های مسلح به وظیفه خود عمل نکرد. به نیرو‌های امنیتی دستور داده شد تا بر خلاف وظیفه‌ای که دارند اقدام به ایجاد هرج و مرج کنند تا این اقدام بهانه‌ای برای تداوم دولت فعلی شود، اما به لطف آگاهی مردم این امر به نتیجه نرسید.
دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق گفت: برخی رسانه‌ها معین، آتش بیار معرکه شده بودند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8227083/واکنش-چارچوب-هماهنگی-و-مقامات-عراق-به-تحولات-اخیر-این-کشور

دکمه بازگشت به بالا