اخبار بین المللی

پیشنهاد مسکو برای دیدار اردوغان و اسد

پیشنهاد مسکو برای دیدار اردوغان و اسد
«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با مطرح کردن اینکه روسیه پیشنهاد دیدار میان «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه و «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه را ارائه کرده، گفت که در این مرحله امکان ملاقات وجود ندارد.
وی گفت: «در حال حاضر زمینه سیاسی برای دیدار دو رئیس جمهور وجود ندارد، اما آنکارا در‌های دیپلماسی را نمی‌بندد.»
پیشتر، رجب طیب اردوغان که برای شرکت در نشست سران اروپایی به پراگ سفر کرده بود در یک کنفرانس خبری اعلام کرد ممکن است در زمان مناسب با بشار اسد دیدار کند. او تاکید کرد چنین دیداری هم‌اکنون در دستور کار نیست، اما دیدار با اسد در زمان مناسب ممکن است.
پیش از آغاز ناآرامی‌های سوریه و بحران این کشور در سال ۲۰۱۱، ترکیه و سوریه دارای روابطی دوستانه بودند؛ اما پس از آغاز آن، دولت ترکیه همگام با شمار دیگری از کشور‌ها که جبهه حمایت از معارضان سوریه را انتخاب کرده بودند، به جبهه مخالفان دولت بشار اسد پیوست و همگام با مخالفان او، خواهان استعفا و کناره گیری اسد از قدرت شد.
ترکیه در ژوئیه سال ۲۰۱۱ به کمک نظامی «ارتش آزاد سوریه» رفت که در سال ۲۰۱۲ به درگیری‌های مرزی در خلال جنگ داخلی سوریه انجامید و در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ به مداخله نظامی مستقیم بدل شد. در تاریخ ۲۴ اوت ۲۰۱۶، نیرو‌های نظامی ترکیه حمله نظامی مستقیمی را تحت عنوان «عملیات سپر فرات» آغاز کردند که با گذشت چندین مرحله از آن، همچنان ادامه دارد.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8257685/پیشنهاد-مسکو-برای-دیدار-اردوغان-و-اسد

دکمه بازگشت به بالا