اخبار بین المللی

انتشار نخستین سند راهبرد امنیت ملی آمریکا در دولت بایدن

انتشار نخستین سند راهبرد امنیت ملی آمریکا در دولت
بایدن
آمریکا در نهایت پس از وقفه ای چند ماهه، اولین سند راهبرد امنیت ملی خود را منتشر کرد. 
به نقل از سی ان ان، دولت بایدن در این سند تمرکز آمریکا را بر مقابله با افزایش قدرت چین و روسیه قرار داده است. این گزارش اذعان دارد تغییر بزرگی در عرصه بین المللی شکل گرفته که باعث تغییر نظم شکل داده شده از سوی آمریکا در سه دهه گذشته شده است. 
این سند بر تلاش دولت پکن بر کسب منافع بیشتر از نظام بین الملل به ضرر ایالات متحده تاکید دارد. 
سند دولت آمریکا با اشاره به جنگ اوکراین مدعی است جنگی که روسیه به راه انداخته، صلح اروپا را درهم شکسته و ثبات جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. 
دولت بایدن با مستبد خواندن روسیه و چین، این دو کشور را به تلاش برای تضعیف دموکراسی در جهان متهم کرد و مدعی شد آنها در خانه از سیاست سرکوب مردم و در خارج از کشور از اعمال زور استفاده می کنند. 
گفتنی است سند راهبرد امنیت ملی آمریکا سالانه منتشر شده و در آن واشنگتن اولویت های خود برای تامین امنیت و منافع خود در جهان را تعیین می کند. 
ظهور چین به عنوان قدرتی که می تواند در بلند مدت هم تراز آمریکا باشد یکی از بزرگترین چالش هایی است که امنیت ملی این کشور را به مخاطره انداخته است. جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی که بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان محسوب می شود تبدیل شدن چین به یک هژمون منطقه ای را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی واشنگتن می داند و بر این باور است آمریکا باید از همان سیاست مهاری که علیه شوروی سابق استفاده کرد، برای مهار پکن بهره بگیرد. 

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8258182/انتشار-نخستین-سند-راهبرد-امنیت-ملی-آمریکا-در-دولت-بایدن

دکمه بازگشت به بالا