اخبار بین المللی

سوزاندن زباله، راه جدید مردم اروپای شرقی برای فرار از سرما

سوزاندن زباله، راه جدید مردم اروپای شرقی برای فرار از
سرما
نشریه فایننشال تایمز در گزارشی در خصوص بحران کمبود سوخت و زمستان سرد اروپا می‌نویسد: پشت سر گذاشتن زمستان به اولویت میلیون‌ها نفر در اروپای شرقی تبدیل شده است، زیرا افرادی هستند که نمی‌توانند قیمت گاز و برق بالاتر از قبل را تحمل کنند.
در سراسر منطقه، هزینه هیزم نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، زیرا خانواده‌ها شروع به ذخیره هیزم کرده اند. به گفته تحلیلگران، نرخ فقر انرژی، که به عنوان ناتوانی در تامین منابع گرمایشی کافی تعریف می‌شود، به طور قابل توجهی در کشور‌هایی مانند مجارستان، اسلواکی و بلغارستان افزایش خواهد یافت.
فایننشال تایمز در ادامه گزارش به افرادی اشاره می‌کند که برای گرم کردن خانه خود حتی مجبور به سوزاندن زباله شده اند و پیش‌بینی می‌کند مردم برای بقای خود ممکن است به سوزاندن هر چیزی متوسل شوند.
دانشمندان می‌گویند افزایش استفاده از سوخت‌های سمی باعث افزایش چشمگیر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سراسر منطقه اروپا خواهد شد.
دیوید نمت، اقتصاددان مجارستانی می‌گوید: «اگر قیمت کالا‌های اساسی و در درجه اول انرژی و مواد غذایی افزایش یابد، بسیاری از مردم را به فقر سوق می‌دهد. از سوی دیگر، آن‌هایی که در حال حاضر زیر خط فقر هستند، به سمت فقر شدیدتر می‌روند».

شهر پر از دود «اوزد» در مجارستان
پیش از این بحران، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در راستای کاهش انتشار کربن دستور داد درختان کمتری قطع شود و استخراج زغال سنگ قهوه‌ای کاهش یابد. با این حال، وی ماه گذشته گفت که زغال سنگ و چوب بخشی از «سیستمی است که ما برای محافظت از خانواده‌ها در برابر بحران انرژی استفاده می‌کنیم».
زغال سنگ مجددا سوخت نیروگاه‌های قدیمی را تامین می‌کند، اما پیش‌بینی می‌شود به درون منازل نیز راه پیدا کند. یکی از گروه‌های محیط زیستی مستقر در در بوداپست می‌گوید: «مجارستانی‌ها دو برابر فرانسوی‌ها و هلندی‌ها به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. با این حال آمار مرگ‌و‌میر تنها نوک کوه یخ است، زیرا تعداد بسیار بیشتری به خاطر آلودگی بیمار می‌شوند».

زغال سنگ مجددا سوخت نیروگاه «ماترای» در مجارستان را تامین می کند
لهستان پس از اجرای سریع ممنوعیت اتحادیه اروپا برای واردات انرژی از روسیه، استاندارد‌های خود برای سوزاندن زغال سنگ را حذف کرد تا کمبود عرضه را کاهش دهد.
یاروسلاو کاچینسکی، رهبر حزب حاکم این کشور ماه گذشته به مردم گفت برای گرم نگه داشتن خود می‌توانند «همه چیز به جز لاستیک» را بسوزانند. با این حال برخی عقیده دارند مردم نباید در موقعیتی قرار بگیرند که بین گرم کردن خانه‌های خود یا آسیب رساندن به سلامتی یکی را انتخاب کنند.
پیتر هریتز، شهردار «نوا لسنا» اسلواکی می‌گوید مردم آنقدر از دامنه کوه چوب جمع کرده اند که به نظر می‌رسد شهر از نظر شیوه‌های گرمایشی به ۵۰ سال قبل بازگشته است.
بحران گرمایش زمستانی به ویژه در کشور‌هایی مانند بلغارستان که دو سوم خانه‌های روستایی چوب می‌سوزانند، دردناک خواهد بود. بر اساس گزارش یورواستات، حتی قبل از جنگ اوکراین هم، ۶۰ درصد بلغاری‌هایی که درآمد پایینی داشتند، نمی‌توانستند خانه‌های خود را به اندازه کافی گرم کنند.
در برخی شهر‌های مجارستان دیده شده افراد در شب زباله‌های سمی را می‌سوزانند تا پلیس نتواند دود سیاه آن را ردیابی کند. همچنین گفته می‌شود برخی به معاملات غیرقانونی و مخفیانه چوب روی آورده اند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8265938/سوزاندن-زباله-راه-جدید-مردم-اروپای-شرقی-برای-فرار-از-سرما

دکمه بازگشت به بالا