اخبار بین المللی

ابراز عقیده در عربستان مساوی با حکم اعدام

ابراز عقیده در عربستان مساوی با حکم اعدام
کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای تاکید وضعیت حقوق بشر در عربستان از حد هشدار هم عبور کرده است.
براساس گزارش پایگاه خبری مرآة الجزیره، این کمیته فاش کرد دادگاه جنایی ریاض، حکم اعدام چندین تن از شهروندان سعودی را داده است که جرم آنان فقط، ابراز عقاید در شبکه‌های اجتماعی یا شرکت در راهپیمایی مسالمت‌آمیز برای آزادی و عدالت اجتماعی بین شهروندان این کشور است.
این کمیته با بیان اینکه عربستان سعودی، پادشاهی وحشت است، تصریح کرد، دادگاه جنایی ریاض حکم اعدام دسته‌جمعی افراد زیر را صادر کرده است: یوسف المناسف، عبدالمجید النمر، جواد قریریص، فاضل الصفوانی، علی المبیوق، محمد اللباد، محمد الفرج، أحمد آل ادغام، حسن زکی آل فرج و علی السبیتی.
کمیته حقوق بشر از جامعه بین‌المللی و نهاد‌های موسوم به حقوق بشری در سراسر جهان خواست که برای توقف این کشتار جمعی دست به کار شوند؛ کشتاری که با اتهامات واهی و بهانه‌های دروغین صورت می‌گیرد و مبتنی بر معیار‌های قانونی و حقوقی نیست.
چندی پیش فهد الغفیلی پژوهشگر عربستانی با انتشار پیامی در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: از زمانی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شده، ۵۹۰ تن اعدام شده اند که ۸۱ نفر از آن‌ها در بزرگ‌ترین اعدام گروهی در تاریخ عربستان، همگی در یک روز اعدام شدند.
سازمان دیده بان حقوق بشر نیز در این باره با تردید در محاکمه این افراد عنوان کرد با توجه به اقدامات خلاف قانون شایع و سیستماتیک در سیستم قضایی عربستان، به احتمال زیاد این افراد عادلانه محاکمه نشدند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8265958/ابراز-عقیده-در-عربستان-مساوی-با-حکم-اعدام

دکمه بازگشت به بالا