اخبار بین المللی

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا: انسجام سیاسی یک کشور در لبه پرتگاه

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا: انسجام سیاسی یک کشور در لبه
پرتگاه
خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی در خصوص امکان برد و باخت احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات کنگره می‌نویسد در تمام سالی که گذشت سوال اصلی آن بود که آیا دموکرات‌ها می‌توانند آرای بیشتری را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست بیاورند یا خیر. همانطور که به پایان خط نزدیک می‌شویم به نظر می‌رسد پاسخ این باشد: خیر. یا حداقل نه به طور کامل.
انتخابات میان دوره‌ای هیچ گاه برای دموکرات‌ها نتایج دلخواهی را رقم نزده است. به ویژه امسال که اکثر آمریکایی‌ها از عملکرد جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات در خصوص اقتصاد، تورم، جنایات و آن سوی مرز‌ها ناراضی هستند. بدبینی در آمریکا نسبت به وضعیت اقتصادی فراگیر است. در طول تاریخ، نگرش منفی نسبت به دولت، سبب افزایش آرای حزب مقابل در انتخابات کنگره شده است.
به طور کلی حزب دموکرات از زمان جنگ داخلی آمریکا، به جز سه انتخابات میان دوره‌ای، کرسی‌های مجلس نمایندگان را از دست داده است. با این حال به نظر می‌رسد که به دلیل گرایش‌های افراطی برخی جمهوری خواهان، دموکرات‌ها شانسی در سنا داشته باشند.
گری جاکوبسون، استاد بازنشسته علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو می‌گوید: «من هیچ مزیت پایداری برای هیچ یک از طرفین نمی‌بینم. احزاب در حال حاضر بسیار دو قطبی هستند». از این زاویه دید، پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره صرفا به بی‌ثباتی در سیستم سیاسی آمریکا ادامه خواهد داد. اما انتخابات همچنین می‌تواند این بی‌ثباتی را به سطح «قابل احتراق» جدیدی برساند. اگر جمهوری‌خواهان برنده این انتخابات شوند یعنی صد‌ها نامزد که «دروغ‌های ترامپ» در مورد انتخابات ۲۰۲۰ را پذیرفته اند و به دنبال تغییر قوانین انتخاباتی به نفع خودشان هستند، وارد کنگره می‌شوند. از سوی دیگر، برخی از این نامزد‌ها اگر در این هفته شکست بخورند، ممکن است از ترامپ تقلید کرده و اعلام کنند در انتخابات تقلب شده است.
آیا انتخابات سه‌شنبه نتایج انتخابات ۲۰۲۴ را هم پیش‌بینی می‌کند؟
از نظر تاریخی، نتایج انتخابات کنگره تاثیر چندانی روی انتخابات ریاست جمهوری نداشته است. آلن آبراموویتز، دانشمند علوم سیاسی دانشگاه اموری که با ساخت مدل، از روی افکار عمومی نتایج انتخابات را پیش‌بینی می‌کند، می‌گوید که نتایج میان دوره‌ای به معنای واقعی کلمه هیچ ارزش پیش‌بینی کننده‌ای در مورد انتخابات ریاست جمهوری ندارد.
در حال حاضر برخی پیش‌بینی می‌کنند دونالد ترامپ در همین ماه نامزدی خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ به طور رسمی اعلام کند. کارشناسان علوم سیاسی می‌گویند در خصوص اعلام نامزدی ترامپ، بایدن هم نامزد خواهد شد. اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که یکی از معدود زمینه‌های توافق عمومی این است که اکثر آمریکایی‌ها نمی‌خواهند هیچ کدام از این افراد دوباره نامزد شوند.
با این حال، قبل از اینکه مقام‌های تازه منتخب روی کار بیایند، اولین پیامد انتخابات سخت روز سه‌شنبه ممکن است این باشد که آمریکا را محکم‌تر از همیشه در مسیر یک مسابقه دوگانه قرار می‌دهد؛ و این بار، چنین رویارویی می‌تواند در ایالت‌های تعیین کننده تحت کنترل متحدان ترامپ رخ دهد که تمایل به کج کردن یا حتی واژگون کردن سیستم را دارند. هر طوفانی که این هفته نظام سیاسی را به لرزه درآورد، طوفان واقعی تا سال ۲۰۲۴ فرا نخواهد رسید؛ و ممکن است بیشترین فشار را بر انسجام سیاسی کشور از زمان جنگ داخلی وارد کند.

منبع :
https://www.yjc.news/fa/news/8276843/انتخابات-میان-دوره‌ای-آمریکا-انسجام-سیاسی-یک-کشور-در-لبه-پرتگاه

دکمه بازگشت به بالا